Anne Adayları Doğuma Egzersizle Hazırlanmalı

Anne adayları, gebelik döneminde kendi sağlığının yanında bebeğinin sağlığına da özen göstermelidir. Her anne adayı gebelik dönemi boyunca en büyük yararı, doktoruna danışarak hazırlayacağı bir egzersiz programından elde edebilir. Egzersiz, vücudu doğuma hazırlarken doğum için dayanıklılığı da artırır. Anne adayının kendini daha mutlu hissetmesine yardım ederek yorgunluk ve uykusuzluk gibi sorunları da azaltır.

Memorial Ataşehir ve Antalya Hastanesi Kadın Hastalıkları ve Doğum Bölümü’nden Op. Dr. Zeki Salar özellikle gebelik döneminde egzersizin yararları ve gebelerin egzersiz yaparken dikkat etmesi gereken noktalar hakkında bilgi verdi.

Anne adayının sağlığı için gebelikte egzersiz şart

Gebelik sırasında egzersiz, anne adayının formda kalmasına; dolaşım, solunum, kas iskelet ve mide bağırsak sistemlerinin düzenli çalışmasına katkı sağlar. Bunun yanında endorfin salgısını artırıp fazla kilo alımını engelleyerek anne adayının kendisini daha iyi hissetmesine yardımcı olur. Egzersizin cilde sağladığı esneklik anne adaylarının korkulu rüyası olan cilt çatlaklarının önlenmesine de yardımcıdır. Egzersiz ayrıca bağırsak hareketliliğini artırarak kabızlığın, kan dolaşımını artırıcı etkisiyle de varis ve hemoroidlerin önlenmesinde yararlıdır. Düzenli egzersiz anne adayının duruşunu düzeltir. Sırt ağrısı, yorgunluk, uykusuzluk gibi rahatsızlıkları azaltabilir. Egzersizin gebelik sırasında gelişen diyabeti engellemek, stresi azaltmak gibi yararları da vardır. Doğum sonrası ise annenin erken dönemde toparlanmasına, bebeği ile daha çabuk ilgilenebilmesine, doğum sonrası fazla kiloların kolay verilmesine katkı sağlarken, doğum sonrası depresyon olasılığını azaltır.

Riskli durumlarda egzersiz sakıncalı

Erken doğum riski, düşük tehlikesi, kontrol altına alınamayan diyabet sorunu, diyabet hastalığı, tansiyon, kalp ve astım hastalığının varlığı egzersizi riskli hale getirebilir. Ayrıca plasenta previa (bebeğin eşinin aşağı rahim ağzına yakın yerleşmesi), vajinal kanama gibi durumlar söz konusuysa; tekrarlayan düşük, erken doğum ve rahim ağzı kısalığı gibi sorunlarda da egzersiz riskli olduğundan yapılmamalıdır. Bir yandan doğum için gerekli kaslar güçlendirilirken, diğer yandan bebeğin riske atılmaması gerekliliği asla göz ardı edilmemelidir.

Gebelikte egzersizin altın kuralları

  • Gebeler egzersiz programına başlamadan önce mutlaka sağlık taramasından geçilmelidir.  Egzersizin gebeliğe olumsuz bir etkisi olup olmayacağı incelendikten sonra uygulanacak egzersiz programı doktor tarafından değerlendirilmelidir.  Bu değerlendirmeye göre belirlenen egzersiz programı düzenli yapılmalıdır. Haftada en az 4-5 gün 20-30 dakikalık süreyi kapsamalıdır.
  • Egzersiz sırasında anne adayı kendi vücudunu iyi dinlemeli, tükenme noktasına gelmeden egzersizi bırakmalıdır. Aksi takdirde bebeğe ve anne adayına yeterli oksijen gitmeyecektir. Egzersiz öncesi ve sonrası rahatlama ve esneme programları mutlaka yapılmalıdır. Esneme hareketleri kasların esnekliğini artırırken uzamasını sağlar. Böylelikle bağlarda, eklemlerde esneme özelliği artar, bu durum doğum için çok önemlidir.
  • Bol miktarda meyve, sebze ve kompleks karbonhidrat içeren sağlıklı bir diyet tercih edilmelidir. Bunun yanı sıra egzersiz programını karşılamak için de yeterli kalori alınmalıdır. Egzersiz, yemek yedikten en az bir saat sonra yapılmalıdır.
  • Egzersiz sırasında da bol miktarda su tüketilmelidir.

30 Eylül 2013

CANLI DESTEK