Bayramı Sağlıkla ve Kilo Almadan Geçirin

Ramazan bayramı ile birlikte eski beslenme düzenine dönülmesi ve öğün sayısının birden artması metabolizmanın dengesini bozarak kilo alımı ve çeşitli hastalıklara neden olabiliyor. Özellikle bayramın vazgeçilmezleri olan baklava, börek, çikolata ve şeker gibi enerji içeriği yüksek ikramların dikkatsiz tüketimi kan şekerini hızla yükselterek ciddi sağlık problemlerine davetiye çıkarıyor. Memorial Ankara Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü’nden Dyt. Emine Yüzbaşıoğlu, bayramı sağlıkla geçirmek için dikkat edilmesi gerekenler hakkında bilgi verdi.

Bayram sabahında poğaça ve kızartma yemeyin

Sağlıklı yaşam için çok önemli olan kahvaltı, bayramda daha fazla önem kazanmaktadır. Ramazan boyunca oruç tutarken yavaşlayan metabolizmayı hızlandırmak ve güne hazırlamak için bayram sabahında mutlaka kahvaltı yapılmalıdır. Kahvaltı yapmak kadar, bu öğünün içeriği de çok önemlidir. Börek, poğaça, kızartma gibi mideyi yoracak ağır yiyecekler yerine; peynir, zeytin, haşlanmış yumurta ve söğüş salata gibi hafif yiyeceklerden oluşan bir mönü seçilmelidir.

İkramlara hayır diyebilmek istiyorsanız ara öğünleri atlamayın

Hafif bir kahvaltıdan 2-2,5 saat sonra bir ara öğün yapmak metabolizmanın hızlanmasına yardımcı olurken, vücudun şeker dengesini sağlayarak şeker düşmesi olarak adlandırılan hipoglisemiyi önleyecektir. Ramazan ayı boyunca uzun saatler boyunca aç kalmaya alışan kişilerin bayramda ara öğünleri atlamaları hipoglisemi oluşumuna ve sonrasında daha çok yemek yeme isteğinin ortaya çıkmasına neden olabilir. Bayram gezmeleri sırasında ara öğün yapmaya fırsat bulamamak gibi bir durum söz konusu olmamalıdır. Çantada bulundurulan kuru meyve ve yemişler sağlıklı bir ara öğün için yeterli olacaktır. Ara öğünlerin atlanması hipogliseminin ortaya çıkmasına ve misafirlikteki ikramlara hayır denilememesine neden olacaktır. Bu durum da ciddi sindirim sorunlarının yaşanmasına neden olabilir.

İkram olarak sadece 1 bardak su isteyebilirsiniz

İkramların oldukça bol olması bayramlarda tansiyon ve şeker yükselmesi, reflü, taşikardi gibi ciddi sağlık sorunlarının daha sık görülmesine sebep olabilmektedir. Bayram ziyaretlerinde önünüze gelen ikram tabağının içindeki her şeyi yemek yerine ikramlıklardan tercih yaparak bu sorun ortadan kaldırılabilir. Örneğin; bir ziyarette dolmayı tercih ediliyorsa, diğerinde hafif bir tatlı, diğerinde sadece su seçilebilir. Tercih edilen ikramların porsiyonlarına dikkat edilmelidir.

Baklava yerine süt tatlıları ve yaz meyvelerini seçin

Bayram denilince ilk akla gelen tatlı baklavadır. Günler öncesinden hazırlanan, şerbetlenen baklavalar misafirlere sunulmak için evlerdeki yerlerini alırlar. Ancak karbonhidrat ve yağ içeriği çok yüksek olan baklava tüketimi, hem içeriği hem de ramazanda yavaşlayan metabolizmanın etkisiyle daha fazla kilo alımına sebep olabilmektedir. Bu sebeple hem ikram için hazırlanan tatlılarda, hem de tüketilen tatlılarda sütlü tatlıyı tercih ederek daha sağlıklı bir tercih yapılabilir. Sıcak havalarda hafif sütlü tatlılar ve dondurma tercih edilebilir.

Çay ve kahvenin fazlası çarpıntı nedeni olabilir

Yaz günlerine rastlayan bayramda sıvı alımına dikkat edilmeli günde en az 1,5-2 litre su içilmelidir.  Çikolata ve tatlı tüketimiyle alınan fazla şekeri dengelemek amacıyla su dışında tercih edilen içecekler şekerli içecekler değil, ayran, soda, komposto, az şekerli limonata olmalıdır. Çay ve kahve tüketimine dikkat edilmeli, bu içeceklerin yüksek tansiyon ve taşikardiye neden olduğu unutulmamalıdır.

Bir öğünde et yediyseniz diğerinde sebze tercih edebilirsiniz

Çoğu insan bayram sofralarında sevdikleri ile birlikte uzun vakitler geçirmektedir. Bu durum ramazanda dinlenen mideyi çok yoracağından çeşitli sağlık problemlerine zemin hazırlamaktadır. Öğlen ve akşam yemeklerinde dikkat edilmesi gereken hususlardan biri saat diğeri ise içeriktir. Ziyaretlerde tüketilen ikramlar sonrasında açlık hissinin olmaması bayramlarda öğle yemeklerinin atlanmasına, akşam yemeklerinin de geç saatlerine kaymasına neden olmaktadır. Bu dengesizlik bayramda kilo alımını hızlandırarak sağlık problemlerini artırmaktadır. Saatli yenilmesi gereken öğle ve akşam yemeğinin içeriğinde bir öğün et varsa diğer öğün sebze, çorba, salata,  yoğurt veya ayran olmalıdır. Yemekler az yağlı olmalı, pilav, makarna ve mantıdan kaçınılmalıdır. Kepek, çavdar, tam buğday gibi posalı ekmekler tercih edilmelidir.

13 Temmuz 2015

CANLI DESTEK