Bel ve Boyun Ağrısından Kurtulmak İçin 5 Dakikanızı Ayırın

Ofis ortamında çalışanların en önemli sağlık sorunlarından biri bel ve boyun ağrılarıdır. Ancak gün içinde birkaç basit kurala uyup birkaç dakikanızı ayırarak hem ağrılardan hem de bel ve boyun fıtığından korunabilirsiniz. Memorial Şişli/Ataşehir Beyin Sinir ve Omurilik Cerrahi Bölüm Başkanı Prof. Dr. İlhan Elmacı bel ve boyun fıtığından korunmak için yapılması gerekenler hakkında bilgi verdi.

Ofis çalışanlarının her geçen gün hareketsizleşmesi riski artırıyor

Omurga vücudu dik tutan kolon görevini görürken esnek yapısıyla hareket kabiliyetine de yardımcı olmaktadır. Bilgisayar başında eskisine oranda daha fazla zaman geçirmek, yanlış pozisyonda çalışmak omurgaya binen yükü daha fazla artırmaktadır. Masa başında çalışanlar ile gün içinde bilgisayar ya da benzeri aletleri kullananların bel, boyun sorunları yaşamaları açısından daha fazla risk altında oldukları bilinmektedir. Bunların yanı sıra hareketsiz yaşamla birlikte obezitenin ortaya çıkması, bel ve boyun sorunlarında artışa neden olmaktadır.

Ofiste bunlara dikkat edin

Gün içinde ofis ve ev ortamında uyulacak birkaç küçük kural, bel ve boyun ağrılarından korunmak için yeterli olabilmektedir.

  • Bakılan kişi, cisim ve objeye vücut cephesi tam olarak dönülmelidir. Baş, boyun ve gövde aynı düzlem üstünde olacak şekilde bakılmalıdır. Özellikle bilgisayar kullanırken ekran göz hizasında olmalıdır.
  • Uzun süre aynı pozisyonda kalınmamalıdır. Oturma ve ayakta kalma süresinin 45 dakikayı geçmemesine özen gösterilmelidir. 45 dakika ayakta kalındıysa 5 dakika kadar oturulmalı, 45 dakika oturulmuşsa 5 dakika kadar ayakta kalınmalıdır.
  • Oturulduğunda bel kavisini destekleyen bir yastık kullanmak alışkanlık haline getirilmelidir.
  • Okuma sırasında boynu öne doğru ileri derecede bükmek boyun sağlığı açısından uygun değildir. Uzun süreli okumada boynu bükerek değil, kitap yüksekliğini uygun bir seviyede ayarlayarak ve göz hareketleri ile okuma yapılmalıdır. Bunun için açılı kitap destekleri kullanmak faydalı olur.
  • Yerle olan işlerde, yere eğilerek değil çömelerek işlerin yapılmasına özen gösterilmelidir.
  • Bel ve boyun bölgesi terli kalmaktan ve rüzgardan korunmalıdır. Klima veya hava akımının direk olarak gelmemesi için önlem alınmalıdır.

Yanlış yatmak ağrıları tetikleyebilir

Ofis ortamında dikkat edilecek hareketlerin yanı sıra bel ve boyun sağlığı için evde de uyulması gereken kurallar bulunmaktadır. Özellikle yatarken ve kalkarken uyulacak kurallar bel ve boyun ağrılarından korunmak için önemlidir. Öncelikle yaylı ortopedik yatak kullanılmalıdır. Yatarken önce yatağın kenarına oturmak, daha sonra kollardan destek alınarak önce yan ardından sırt üstü dönmek oluşacak bel ağrılarını önlemekte önemli bir tedbirdir. Yataktan kalkarken yatarken yapılanın tam tersi bir yol izlenmelidir. Uyurken yan pozisyonda, öne doğru bükülerek bacaklar karına doğru çekip yatmak sağlık bakımından en uygun pozisyondur.  Yüz üstü yatmak yerine yan yatmak tercih edilmelidir. Boyun sağlığı için kuş tüyü, elyaf gibi maddelerden yapılmış yastıklar yerine ortopedik yastık kullanmak gerekmektedir.

Küçük egzersizler büyük sorunlardan korur

Özellikle ofis ortamında çalışanların bel ve boyun ağrılarından kurtulmak için gün içinde birkaç dakika ayırarak egzersiz yapmaları faydalı olmaktadır. Yapılan egzersizler kasları canlandırarak omurgayı desteklemesi bakımından önemlidir.

  • 5’ er saniyelik aralıklarla baş, çene göğse değecek gibi öne eğilmeli ardından karşıya bakılmalı ve arkaya yaslanmalıdır. Bu hareketleri yaparken boynu zorlayacak şekilde eğimlerden sakınılmalıdır.
  • Sağ el sağ kulağın üzerine yerleştirilir. Elle başa çok şiddetli olmayacak şekilde kuvvet tatbik edilirken, başla da ters istikamette kuvvet uygulanır. Başla kuvvet uygulanırken boyunda açı oluşturulmaması önemlidir. 10 saniye süren çalışmanın ardından sol tarafa da aynı egzersiz uygulanır.
  • Omurga düz, ayak parmakları tavanı gösterecek şekilde sırt üstü uzandıktan sonra sırt zeminden kaldırılmadan boyun bükülerek ayak parmak uçlarına bakılır. 10 saniye süren uygulama 10 kez tekrar edilir.
  • Sırt üstü yere uzanılır. Bel ve kalça zeminden kaldırılarak 5 saniye havada tutulur. Uygulama 10 kez tekrar edilir.

18 Aralık 2015

CANLI DESTEK