Bırakın da Ömrünüz Uzasın

Tüm dünyada yasaklar birbiri ardına gelse de,  insanlar bir yerde ve bir şekilde sigara içmenin yolunu buluyor. Sigara tüm ülkelerde halen bir numaralı sağlık sorunu olmaya devam ediyor. Oysaki sigara sadece fiziksel değil, ruhsal etkisi ve sosyal yönüyle de bağımlılığa neden oluyor. Memorial Ataşehir Hastanesi Göğüs Hastalıkları Bölümü Uzmanları, “7-9 Şubat Sigarayı Bırakma ve Boykot Günü” öncesi sigaranın zararları ve bırakma yöntemleri hakkında bilgi verdi.

Sigara içmek güç sembolü olarak algılanıyordu

Arkeolojik verilere dayanarak 5000 yıldır tütün ekildiğini bilinmektedir. Avrupa’nın tütünle tanışması, Amerika’nın Kolomb tarafından keşfiyle olmuştur. 1950’ler ve 60’larda sigaranın zararlı olduğunun düşünülmesi bir yana; sigara içmek bir tür güç, erkeklik ya da güzellik sembolü olmuştu. Daha sonra akciğer kanseri nedeniyle hayatını kaybeden dönemin ünlü yıldızlarından John Wayne’i sigara reklamlarında görmek herhalde gençler arasında oldukça özendirici oldu. Hatta çocukların keyifle izledikleri “Çakmaktaşlar” isimli çizgi filmin ilk sezonunun sponsoru bir sigara markasıydı.

Sigara kısırlık nedeni olabilir

Sigaranın tüm vücutta zarar vermediği bir organ olduğunu söylemek nerdeyse imkansızdır. Sigaradan çekilen her nefesle kana karışan milyonlarca zararlı molekül (Her solukta 1017; yani 10000000000000000 oksidan vardır) akciğerlerdeki hava keseciklerinden kan dolaşımına geçer. Bu zararlı maddeler, kanın ulaştığı her yere; yani vücudumuzdaki tüm doku ve organlara ulaşır. Halk arasında sigaranın zararının sadece akciğerlere olduğu düşünülse de; sigara, mide ülserinden kısırlığa, diş kayıplarından mesane kanserine kadar pek çok sağlık sorununun altında yatmaktadır.

Zararlı maddeler kana geçer ve vücuda yayılır

Sigara, sadece kalp ve akciğerlere değil, vücuttaki tüm doku ve organlara zarar verir. Sigaradaki zararlı maddeler kan dolaşımına karıştığından kan dolaşımının olduğu her yere, yani vücudun tüm hücrelerine yayılır. Bunun sonucunda her organda farklı hastalıkların gelişimi tetiklenebilir. Eskiden sigara ile ilişkisi olduğu bilinmeyen pek çok hastalığın ortaya çıkmasında sigaranın rolü olduğu artık bilinmektedir.

 

Sigarasız geçen her gün bir sıkıntınız azalır

Sigarayı bırakırken, özellikle ilk günlerde zorlanmanız çok doğaldır. Ancak, bunun geçici bir süre olduğunu, sigarasız geçirdiğiniz her gün ile birlikte sıkıntılarınızın azalacağını, kendinizi daha iyi hissedeceğinizi, nefesinizin rahatlayacağını, efor kapasitenizin giderek artacağını unutmayın.

 

“Bırakmak için geç kaldım” diye düşünmeyin

En yaygın sağlık zararlısı olarak kabul edilen sigaradan kurtulmak için hiçbir zaman geç değildir. Sigarayı bırakmak isteyen kişi, daha önceden bırakmayı deneyip de bırakamadıysa, bu durum motivasyon kırıcı olmamalıdır. Çünkü sigarayı bırakmış olanların nerdeyse büyük bir kısmı, bunu 3-4 defada başarmış olan kişilerden oluşmaktadır.

Tek başınıza başaramadıysanız

Sigarayı bırakırken, göğüs hastalıkları uzmanlarınca yürütülen sigara polikliniklerinden yardım alabilirsiniz. Bu polikliniklerde, önce sigara bağımlılığınız tipi ve derecesi değerlendirilir. Daha sonra gereğine göre kan, akciğer filmi, solunum testi gibi tetkikleriniz istenebilir. Doktorunuz size uygun bir ilaç başlayacak ve sizi kontrole çağıracaktır.

Çevrenizdekileri de sigarayı bırakmaya özendirin

Size önerilecek tedaviye ek olarak sigara bırakma sürecinde bol su içmeniz, kendinizi meşgul edecek farklı aktivitelere ya da hobilere yönelmeniz, spor yapmanız, size sigarayı hatırlatacak faktörlerden uzak durmanız yararlı olacaktır. Örneğin, çay, kahve ya da alkol size yanında sigara içirtiyorsa, bu dönemde bunlara ara vermeniz ya da azaltmanız, sigara isteğinizi de azaltabilir. Sigaranın elinizin altında olmaması da, otomatik olarak sigara yakma davranışını engelleyebilir. Sıklıkla görüştüğünüz dostlarınızı, yakınlarınızı ve iş arkadaşlarını sigarayı bırakmaya özendirmek, hem size destek olmaları açısından iyi olur, hem de sevdiklerinize verebileceğiniz en anlamlı hediye olacaktır.

07 Şubat 2012

CANLI DESTEK