Kadınlarda Sporun Önemi

Sağlıklı yaşam reçetesinin vazgeçilmez unsuru spor, kadınlar için ne kadar önemli? Spor nelere deva ve doğru spor yapmanın yolu ne?

Kadın sağlığı üzerinde yapılan araştırmalar, sporun pek çok şikayeti ortadan kaldırdığını göstermiştir. Düzenli olarak yapılan egzersizler menopozla ortaya çıkan şikayetleri ortadan kaldırdığı gibi; osteoporoz tedavisinde de olumlu sonuçlar vermektedir. Diyabet ya da kanser gibi hastalıkların tedavisine sağladığı katkılar da düşünüldüğünde sporun ne kadar önemli olduğu daha rahat anlaşılabilir.

Sağlıklı bir yaşam için...

Hastalıklardan korunmak için çocuk yaşlardan itibaren spor yapılmalıdır. Bunun yanında, vücuttaki yağ dokusu azaltılarak, sıkı bir vücuda sahip olunabilir. Spor; kondisyonu geliştirmesi, hareketliliği ve üretkenliği artırması sayesinde kadının kendine güvenini de yerine getirir. Bu sayede kadın, zinde ve güzel görünerek kaliteli ve mutlu bir yaşam sürer. Yaşamı tehdit eden en önemli sağlık sorunu kalp ve damar hastalıklarıdır. Hareketsiz yaşam ve şişmanlığın bir salgın halini almasının da etkisiyle kadınlarda da kalp hastalıkları eskiye oranla daha sık görülmektedir. Kadınlar spor sayesinde, en önemli kalp hastalığı risk faktörü olan egzersiz yoksunluğu ve fazla kilolarından kurtulabilir. Kolesterol düşer ve iyi huylu kolesterol yükseltilerek damarlar yağ plaklarından temizlenir. Spor ile kemik erimesi, bazı tür kanserler, kalp-damar hastalıkları, şeker hastalığı, tansiyon gibi rahatsızlıkların da önüne geçilir. Günlük hayatın stresinden uzaklaşmak da cabası...

Osteoporozdan korunmak için...

Kadınları etkileyen en önemli sağlık sorunlarından biri olan osteoporoz (Kemik erimesi) ve meme kanseri spor alışkanlığı ile yakından ilgilidir. Daha çok kadın hastalığı olarak bilinen bu iki hastalıktan korunmada sporun rolü büyüktür. Spor yapan kadınlardaki kemik yoğunluğu yapmayanlara oranla daha fazladır. Bu da sporcu kadınların ilerleyen yaşlarda osteoporoza yakalanma riskini azaltır. Yaşı ne olursa olsun, osteoporoz hastası kadınlara tedavinin bir parçası olarak mutlaka egzersiz reçetesi verilir.

Egzersiz kanseri önlüyor

Kanser, kadın yaşamını tehdit eden önemli bir hastalık grubudur. Kadınlarda en çok korkulan kanser olan meme kanserinin önlenmesinde sporun önemi son yıllarda detaylı olarak araştırılmıştır. Titizce yapılan araştırmaların sonunda egzersiz yapan kadınlarda, meme kanserine yakalanma ihtimalinin azaldığı ortaya konmuştur. Sebep sonuç ilişkisi olarak ileri sürülen görüş, egzersiz ile azalan yağ dokusunun, östrojenin yağ dokusundaki aşırı dönüşümünü engelleyerek kanser oluşumunun önüne geçtiği şeklindedir.

Sporda doğru yöntem

Ailesinde kalp hastalığı hikayesi olan, kaza dışında erken yaşlarda ölüm hikayesi bulunan, şeker veya tansiyon hastası, sigara bağımlısı, kolesterol, aşırı kilo sorunu olan kadınlar spora başlarken öncelikle hekim kontrolünden geçmelidir. Hekimin uygulayacağı bazı test ve değerlendirmeler sonrası kademeli olarak efor yoğunluğu artırılmalı, sağlık açısından spor yapmanın herhangi bir sakıncası olup olmadığı ortaya konmalıdır.

Hangi sporlar yapılmalı?

Her spor yapılabilir. Hiçbir olanak yoksa en azından düzenli yürüyüşe zaman ayrılmalıdır. Temel kurallar tüm spor dalları için aynıdır. Yapılacak olan spor aktivitesi en azından 20-30 dakika, ideal olarak 45 dakika kesintisiz sürmelidir. Ritmik olarak geniş kas grupları çalıştırılmalı; kaslar egzersizden önce ve sonra gerilmelidir. Spordan önce, spor esnasında ve sonrasında yeteri kadar su içilmelidir. Kadınlar için uygun görülen sporlar genellikle bale, buz pateni, ritmik jimnastik, su balesi-senkronize yüzme, dans gibi sanatla iç içe olunan alanlardır. Estetik sporlarda kadınlar erkeklere oranla daha başarılı olmakta ve fizyolojik gereksinimlerini daha rahat sağlamaktadır. Yüzme, tenis, paten, atletizm, bisiklet, voleybol, basketbol gibi topla yapılan sporlar gibi her spor türü bayanlar tarafından başarı ve sağlıkla uygulanmaktadır.

İlaç niyetine egzersiz

Menopoz sonrası yıllarda kadınlar için en yararlı aktivite olan egzersiz, sıcak basmasından gece terlemesine kadar birçok şikayetin ortaya çıkmasını önlemektedir. Kadınlar, egzersiz sayesinde sinir sistemlerini güçlendirerek hem yaşlanmayı geciktirmekte hem de menopoz şikayetlerinden kurtulmaktadır. Menopoz döneminde birçok kadın, "Yaşlanıyorum" endişesi taşır. Uzmanlar ise uzayan yaşam süresini hatırlatarak, "Menopozu keyifli geçirmenin yollarını bulun" uyarılarında bulunur. Fiziksel aktivitedeki azalma yaşlanma etkilerini hızlandırıyor. Egzersiz ile kilo kontrolünün sağlanmasının yanında cilt, akciğerler, sindirim sistemi ve sinir sistemi kuvvetleniyor; yaşlanma etkileri gecikiyor.

Diyabet riski de azalıyor

Kilo sorunu olan kadınlar, fiziki aktiviteye başlayarak kilo kaybıyla gelecekte karşılaşabileceği şeker hastalığı riskini azaltmış olmaktadır. Yaşları 55 ila 69 arasında bulunan 41 bin kadın üzerinde yapılan bir araştırmanın ortaya koyduğu bulgulara göre; düzenli egzersiz yapan kadınların şeker hastalığına yakalanma riski, egzersiz yapmayanlara oranla yüzde 31 azalıyor. Haftada dörtten fazla egzersiz yapan kadınlarda, şeker hastalığı yüzde 50 daha az görülüyor.

Herkese ayrı spor

Egzersiz yaparken dikkat edilmesi gereken en kritik nokta, efor yoğunluğu. Her birey için bu egzersiz nabzı farklıdır ve egzersiz esnasında limitler aşılmamalıdır. Egzersizin yoğunluğu ideal olarak ergospirometrik yöntem kullanılarak yapılan efor testi ile belirlenir. Kişi için egzersiz programı hazırlanmadan önce ergospirometrik testler yapılmakta ve edinilen değerler ışığında bireyin oksijen tüketimi, nabız ve efor yoğunluğu tespit edilmektedir. Egzersiz esnasında nefes darlığı veya göğüs ağrısı gibi şikayetleri olanların mutlaka bir sporcu check-up programından geçmesi gerekmektedir.

30 Nisan 2009

CANLI DESTEK