Kilo Almamak İçin Bayram Diyeti Uygulayın

Et ve tatlı tüketiminin en fazla artış gösterdiği Kurban Bayramı’nda kilo alımı da kaçınılmaz olabiliyor. Ancak beslenme düzeni ve günlük alışkanlıklarda yapılacak bir takım değişiklikler ile bu dönemi sağlıklı bir şekilde atlatmak mümkün hale geliyor. Memorial Ataşehir Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü’nden Uz. Dyt. Sevil Ürer Vefalı, bayram ve sonrasında formda kalabilmek için önerilerde bulundu.

Yemek seçimi ve pişirme yöntemi çok önemli

Kurban Bayramı’nda öğün saatleri ve düzenleri değişmektedir. Bu süreçte et, şeker, çikolata, ağır hamur işleri gibi gıdaların tüketimin artması genellikle kilo alımı ile sonuçlanmaktadır. Bunun yanı sıra kontrolsüz ve düzensiz beslenilerek geçirilen bu keyifli günler; kolesterol, kalp damar hastalıkları, karaciğer yağlanması gibi rahatsızlıklara veya var olan sağlık problemlerinin ilerlemesine neden olabilir. Özellikle kronik hastalıkları olan kişiler; porsiyon kontrolü, yiyecek seçimi ve pişirme yöntemlerinde daha dikkatli davranmalıdır.

Bayram süresince bunlara dikkat edin…

  • Günde 3 öğün yemek yenmeli
  • Şeker, çikolata ve tatlılardan uzak durulmalı, ikram edilen tatlılardan küçük miktarlarda tüketilmeli
  • Kavurma, kızartma gibi yağlı etlerden uzak durulmalı
  • Etler haşlama, fırınlama ya da ızgara olarak yavaş ve düşük ısıda pişirilmeli
  • Ana yemekler; bulgur, esmer pirinç, tahıllı ekmek gibi az miktarda tahıllarla ve C vitamininden zengin sebze veya salata ile tüketilmeli
  • Etli sebze yemeklerinde yağ kullanılmamalı
  • Gün içinde taze sebze ve kabuklu meyve tüketilmeli
  • Etlerin yanında asitli, gazlı içecekler yerine; ayran, yoğurt ya da cacık tercih edilmeli
  • Ziyaretlerde içecek olarak açık çay ve günde 1 fincan kahve seçilmeli
  • Günde 10-12 bardak su tüketilmeli
  • Yürüyüş, yüzme gibi uygun fiziksel aktiviteler yapılmalı
  • Kalp hastalıkları ve kanserden korunmak için kırmızı et tüketimi haftada 2 kereden fazla olmamalıdır.

 

Şişkinlik ve hazımsızlık şikayetlerini önlemek için…

 

Kurban Bayramı boyunca kırmızı et tüketim miktarı ve sıklığı artar.  Etin tüketim miktarı ve çeşidi kadar pişirme ve saklama koşulları da önemlidir. Yanlış uygulanan pişirme ve saklama yöntemleri sonucunda etlerde protein, vitamin ve mineral kayıpları oluşur. Bazı bilimsel çalışmalar, sıklıkla ve sağlıksız pişirme tekniği ile pişirilen kırmızı et tüketen bireylerde kolon ve mide kanserine yakalanma oranlarının yüksek olduğunu göstermiştir. Buna ek olarak yağlı et tüketimi ile birlikte kan yağlarında ve ürik asit düzeyinde artış olduğu bilinmektedir. Yeni kesilmiş hayvanların etlerindeki sertlik hem pişirmede hem de sindirimde zorluk yaratır. Midede şişkinlik, hazımsızlık gibi sıkıntılara neden olmaktadır. Özellikle mide rahatsızlıkları çeken kişiler, eti 24 saat bekleterek tüketmelidir.

Sebzeli kavurma tarifi ile sağlıklı bir öğün yapabilirsiniz

Kuşbaşı halinde doğranmış kırmızı eti yıkayın ve suyunu çekene kadar kısık ateşte kavurun. İnce dilimler halinde kesilmiş biberleri, mantarları ve yarım su bardağı sıcak suyu ekleyin, tencerenin kapağını kapatın.

Et ve sebzeler pişene kadar tencerenin kapağı kapalı olarak pişirin.

Tencereyi ocaktan indirmeden 5 dakika önce domates, tuz, karabiber ve kekik ilave edip kısık ateşte pişirmeye devam edin.

Bol, taze maydanoz ile sıcak servis yapın.

17 Eylül 2015

CANLI DESTEK