Öğretmenlere Özel Sağlıklı Beslenme Önerileri

Memorial Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü Uzmanları, “Beslenmenin kişiye özel olması gerektiğini belirterek yeme düzeninin farklı meslek gupları için de değişmesi gerektiğinin altını çizdi. Çelik, Öğretmenlere özel sağlıklı beslenme önerilerini sıraladı.

Diğer meslek gruplarına göre kalori harcamaları daha düşük olan bu grup çalışanlarının kalori alımlarının da daha düşük olmasını istiyoruz. Az az, sık sık beslenerek günlük almaları gereken kalori miktarını tamamlamalarını bekliyoruz.

Düzensiz ara öğün alışkanlığı, egzersize zaman ayıramama, dengeli beslenme güçlüğü, saat farkı kaynaklı öğün düzensizliği, önerilen miktarın üzerinde çay-kahve tüketimi, su tüketiminde eksiklik gibi problemlerin sık yaşandığı bu grup çalışanları; yanlarında metabolizmayı hızlandırmak ve yeterli beslenebilmek için 2 - 3 saatte bir tüketebileceğiniz besinleri taşıyabilirler. Okul kantinlerinde satılan kalorisi yüksek, besin değeri düşük poğaça, pasta, çikolata gibi yiyecekler yerine; yağsız kraker ile ayran, kuru kayısı ile içine önceden yerleştirdiğiniz ceviz veya badem, 1 meyve, 1 avuç leblebi, yarım simit ile peynir, yağsız tost ve ayran her yerde bulabilecek besinleri tercih edebilirler.

Ders aralarında aşırı çay - kahve tüketimi kansızlığa sebep olabilir. Bunların yerine bitki çaylarını tercih ediniz. Özellikle stresi azalttığı için rezene ve bağışıklık sisteminiz için adaçayı, ıhlamur tercih ediniz. Fakat tüketimin fazla olması su tüketimini engeller hale geldiğinde sağlık için tehlikeli bir hal alır. Özellikle çay, kahve şekerli tüketiliyorsa durum kalori alımını daha da arttırır. Bir küp şeker yaklaşık 20 kalori içerir. Her gün 100 kalori fazlalık ayda 3000 kalori eder. Bu yıllık olarak vücut ağırlığınızda yaklaşık 5 kilo artışa sebep olur. Bu yüzden ders aralarında şekerli kahve veya demli çay yerine; bitki çayları, su tercih edilmelidir.

Dikkat edilmesi gereken bazı diğer noktalar ise şunlar:

Besin kalitesi düşük olan basit karbonhidratlar yerine kurubaklagil, sebze, meyve gibi kompleks karbonhidratları tercih edin. Kompleks karbonhidratlar sayesinde kan şekeri dalgalanmalarınız minimuma inecek ve gün içerisinde derslerde de kendinizi çok daha iyi hissedeceksiniz. Uzun süre ayakta ders anlatmak durumunda kaldığınızda da size gerekli olan enerji sağlayacaktır.

Posa tüketimine önem verin. Posanın kolesterolü düşürücü, barsaklarda su tutulmasını sağlayarak kabızlıktan koruyucu, midede tokluk hissini uzatıcı, sindirim hızını yavaşlatması nedeniyle kan şekeri regülasyonunu sağlayıcı pek çok önemli rolleri vardır. Bu sebeple beslenme programınız içerisinde salatalara, sebze, meyve, kepekli ekmek ve kurubaklagil yemeklerine yeteri oranlarda yer verin. Öğünlerde yeterli miktarlarda posa aldığınızda son derslerde genellikle yaşanan mide kazınmaları ve aşırı açlık hissi ortadan kalkacak, bu da sizin performansınızı olumlu yönde etkileyecektir.

Tuz tüketimi ile yüksek tansiyon arasındaki ilişki nedeniyle günlük alınan tuz miktarı 6 gramı (bir tatlı kaşığı) geçmemelidir. (Bu miktara yemeklerden, ekmekten, içeceklerden aldığımız tuz miktarı dahildir.) Fazla miktarda tuz alımları, vücutta , özellikle ayaklarda ödeme yol açabilecek; bu da tüm gün ayakta kaldığınız için sizi olumsuz etkileyecektir.

Su tüketimine gereken önemi verin. Oluşacak %3’lük su kaybında kan hacminde ve fiziksel performansta azalma söz konusu olur. Bu su kaybı, gün içerisinde sizi olumsuz yönde etkileyecek, derslerdeki kendinizi yorgun ve bitkin hissetmenize sebep olacaktır. Bu nedenle suyun vücut için önemi doğrultusunda günde yaklaşık 8-10 bardak su tüketmeye özen gösterin.

07 Ocak 2010

CANLI DESTEK