Oruç Tutarken Mide Sağlığınızı Koruyun

Ramazan ayında uzun süren açlık ve susuzluk süreci en fazla mideyi etkiliyor. Hızlı yemek yemek ve yanlış beslenme yanlışlıkları mide rahatsızlıklarında artışlara neden olabiliyor.  Memorial Şişli Hastanesi Gastroenteroloji Bölümü’nden Uz. Dr. Koray Tuncer Ramazan ayında mideyi yoran hatalar ve yapılması gerekenler hakkında bilgi verdi.

Yemeği hızlı emek hazımsızlığa neden oluyor

Ramazan ayında uzun süre aç kalınması vücutta bir takım dengesizliklere neden olabilmektedir. İftar saati geldiğinde tedbirli, temkinli ve yavaş olunmalıdır. Açlık hissine yenik düşülerek yemeklerin hızlı ve iyi çiğnenmeden yenilmesi sindirim sorunlarına neden olmaktadır. Uzayan açlığın vücuda getirdiği etkileri azaltmak, kalorileri almak için yavaş beslenmek çok önemlidir. Hızla tüketilen yemekten sonra mide, ağızda ön hazırlığı yapılmadan yutulan gıdaları sindirebilmek için normalden daha fazla çalışmaktadır. Ayrıca hızlı yenilen yemekte yutulan hava, gaz ve şişkinlik şikayetleri olarak ortaya çıkmaktadır. Porsiyonlar arasında 5-10 dakikalık aralar vermek sorunların yaşanmasını önüne geçebilmektedir.

İftarı soğuk suyla açmayın

Sıcak havalarda, açlıkla birlikte vücudun uzun süre susuz kalması sadece sindirim sistemi için değil vücudun diğer sistemlerini de olumsuz etkileyebilmektedir. İftar ve sahur arasında bir seferde tüketmek yerine kademeli olarak su içilmesi gün içindeki sıvı ihtiyacını karşılamaktadır. Sıcağın ve saatlerce susuz kalmanı etkisiyle iftarı çok soğuk suyla açmak bütün gün boş olan midede gaz ve hazımsızlığa neden olabilmektedir.

Yemeğe zeytin veya hurma ile başlayın

İftarda zeytin, hurma gibi lifli besinlerle orucu açmak mide ve bağırsak açısında bir ön hazırlık olacaktır. Sonrasında içilecek çorba şişkinliklerin ve yaşanabilecek kabızlıkların önüne geçmektedir. Ayrıca iftarı hurma, zeytin veya çorba ile açmak tokluk hissi vererek daha az yiyerek sofradan kalkılmasına olanak sağlamaktadır. 

Yağlı yiyeceklerden uzak durun

Aşırı yağlı besinleri, tüketmek midenin çalışmasını yavaşlatmaktadır. Midenin alt ucunun gevşek kalmasına ve rahat boşaltım yapmasına engel olan yağlı besinler, hazımsızlık, şişkinlik gibi sorunlara yol açmaktadır. Reflü hastası olmayan kişilerde bile aşırı yağlı yiyecekler reflü şikayetlerinin yaşanmasına neden olmaktadır. Özellikle dışarıda yapılan iftarlarda, kullanılan yağın kalitesi bilinemeyeceği için yağlı yiyeceklerden uzak durmak daha önemlidir.

İftardan sonra egzersizi unutmayın

Akşam ve gece saatlerinde besinlerin emilimi gündüz saatlerindeki kadar iyi değildir. Bu nedenle iftar ve sonrasında yenilen fazla miktarda yiyecekler şişkinliğe ve uyku bozukluğuna yol açabilir. İftardan 1-2 saat sonra hafif yürüyüş yapmak sindirimi kolaylaştırmaktadır.  Sahurdan sonra yapılan egzersiz sıvı ve enerji kaybına neden olacağı için tavsiye edilmemektedir.

İftardan sonar ara öğün yapın

Porsiyonların azaltıldığı bir iftarın ardından sahura kadar ara aç kalınmamalıdır. Tatlılar iftarda ana yemekle değil yemekten 1-1,5 saat sonra ara öğünde alınmalıdır. Kuruyemiş ya da meyvelerden oluşan birkaç ara öğün yapmak hem mide hem de metabolizmanın çalışma hızı bakımından önemlidir. Ara öğünlerin atlanması kabızlık şikayetlerinin yaşanmasına neden olabilmektedir.  

Sahurda nişastalı ekmeği tercih edin

Sahur yapmadan sadece iftarda tüketilen besinlerle oruç tutmak, kişiyi yorgun düşüreceği gibi beslenme düzenine uygun değildir. Sahurda ağır yiyecekler yerine kahvaltılıklar tercih edilmelidir. Mideyi yormayan ve gün boyu karbonhidrat sağlayabilen nişastalı ekmek tercih edilmelidir. Lifli besinlerden zengin beslenmek sahur içinde önemlidir. Kepekli ürünler bazı kişilerde ters etki yaparak gaz ve şişkinlik şikayetlerinin yaşanmasına yol açabilmektedir. Kepekli ekmeğin bu şikayetlere neden olduğu kişiler çavdar ya da benzeri ekmekleri tüketmesi uygundur. Sahurda dikkat edilmesi gereken en önemli nokta reflü şikayetlerinin yaşanmaması için yemekten en az 1 saat sonra yatılmasıdır.

İlaçlarınızı Ramazan’a göre ayarlayın

Mide ameliyatı ya da mide kanseri geçiren kişilerin Ramazan ayında oruç tutmaması gerekir. Bunun dışında düzenli ilaç alanların doktorlarına danışarak ilaç dozlarını ve saatlerini oruç zamanlarına göre ayarlaması gerekir. Genellikle mide koruyucu ilaçların sahurda aç karna alınması daha doğrudur.

20 Haziran 2016

CANLI DESTEK