Ramazan Bayramı’nı Sağlıkla Geçirmek İçin 10 Öneri

Birbirinden lezzetli yiyeceklerle hazırlanmış bayram kahvaltıları, ziyaretlerde sunulan geleneksel tatlı ikramları ve tatilin rehaveti ile gelen hareketsizlik… Sıcak ve uzun günlerde tutulan orucun ardından bayramda bu şekilde kendini gösteren beslenme düzeni değişikliği, sağlık sorunları ve ani kilo artışı ile birlikte geliyor. Özellikle hava sıcaklıklarının da artması ile Ramazan sonrası sağlıklı kalmak bazı önemli noktalara dikkat etmek gerekiyor. Memorial Ankara Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü’nden Dyt. Emine Yüzbaşıoğlu, bayramı sağlıkla geçirmek için önerilerde bulundu.

Bayramda artan öğün sayısı mide rahatsızlıklarına yol açabiliyor

Yaz mevsiminin uzun günlerine denk gelen Ramazan ayını oruçlu geçiren kişilerin bayram süresince midelerine fazla yüklenmemeleri gerekmektedir. Ramazan boyunca günde iki öğünden oluşan beslenme düzenine alışan kişiler, bayramda birden artan öğün sayısı ve ikramlar nedeniyle mide rahatsızlıkları, ishal ve kusma gibi sağlık problemleriyle karşı karşıya kalabilirler. Bunun yanı sıra kalp ve diyabet gibi kronik hastalığı olan kişiler de bayramda doğru beslenme kurallarına dikkat etmedikleri takdirde sağlık sorunları yaşayabilmektedir.

Bayram ziyaretleri öğün saatlerine denk gelmeyecek şekilde planlanmalı

Bayram sabahı yapılacak kahvaltıda kızartmalar ve hamur işleri gibi ağır yiyecekler yerine, mideyi yormayacak sağlıklı kahvaltılıklar seçilmelidir. Peynirli ya da mantarlı omlet, menemen, tam buğday unuyla hazırlanmış krep, tost çeşitleri, soslu sebze soteler sağlıklı kahvaltılar olarak sofradaki yerini alabilir. Sağlıklı bir kahvaltıyla güne başladıktan sonra diğer öğünlerde de aynı hassasiyet gösterilmelidir. Öğlen yemeğinde et yenildiyse akşam sebze tercih edilmeli, pişirme yöntemi olarak kızartmadan kaçınılmalıdır. Yemekten hemen sonra tatlı tüketilmemelidir. Yemek saatlerine geçirilmemesine dikkat edilmelidir. Öğün geciktiğinde veya atlandığında şeker düşmesine neden olur. Bu durum tatlı tüketme isteğini arttırırken, yemek porsiyonlarının da büyümesine yol açar. Bayram ziyaretlerini öğün saatlerine denk gelmeyecek şekilde planlamaya çalışmak, bu durumun önüne geçilmesine yardımcı olacaktır.

Ayran ve komposto sıcak havada sağlıklı içecek alternatifleri olabilir

Bayram boyunca dikkat edilmesi gereken bir diğer nokta su tüketimidir. Bayramın yılın en sıcak dönemine denk gelmesi, su tüketiminin önemine daha da arttırmaktadır.  Yetersiz su tüketimi, vücutta elektrolit dengesini bozacağından beraberinde baş dönmesi, yorgunluk halsizlik gibi şikayetleri beraberinde getirecektir. Günlük su ihtiyacı 2-2,5 litredir ve su dışında içilen hiçbir içecek suyun yerini tutmamaktadır. Bayramda su dışında bitki çayı, sütlü kahve, ayran, komposto gibi içecekler tercih edilebilirken; asitli içeceklerden ve hazır meyve sularından uzak durulmalıdır.

Bayramı sağlıkla geçirmek için dikkat edilmesi gerekenler:

  1. Bayramda güne hafif bir kahvaltıyla başlanmalıdır.
  2. Ara öğünlerde kuru meyve, kuru yemiş, süt gibi gıdalar tüketilmelidir.
  3. Bayram ziyaretlerinin yoğunluğu sebebiyle ana öğünler atlanmamalı ve tatlı, dolma, börek gibi ikramlarla geçiştirilmemelidir.
  4. Öğünlerde salata, sebze yemeği gibi posa içeriği yüksek yiyeceklere yer verilmelidir.
  5. Ana yemeklerin yanında sunulan pilav, makarna, püre gibi yardımcı yemekler mümkün olduğunca azaltılmalıdır. Bu karbonhidrat kaynakları yerine, ekmek tercih edilmelidir.
  6. Yemeklerin yanında asitli içecekler ve meyve suları yerine, ayran veya az şekerli kompostolar içilmelidir.
  7. Çok şerbetli ve hamurlu tatlı ikramlarından kaçınılmalıdır.
  8. Fazla çikolata ve tatlı tüketimini engellemek amacıyla, ihtiyacı karşılayacak miktarda bayram alışverişi yapılmalıdır.
  9. Doğru beslenme kurallarına uygun ikramlıklar tercih edilmelidir.
  10. Bayram boyunca spor ihmal edilmemeli, fırsat buldukça en azından 30 dakikalık yürüyüşler yapılmalıdır.

28 Haziran 2016

CANLI DESTEK