Ramazan Ve Bayramda Sağlıklı Beslenme

Memorial Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü Uzmanları, “Ramazan ayında ve bayramda sağlıklı beslenme “ile ilgili bilgi verdi.

  • İftarda çok yedim, kendimi rahat hissetmiyorum.
  • Doymayacağımı zannederek önüme konan her şeyi bitirdim.
  • Kendimi uykuya meyilli hissediyorum.
  • Ramazan süresince oldukça kilo aldım, ne yapacağımı bilemiyorum.
  • Ramazan ayında oruç tutarken bu gibi durumları engellemek için sağlıklı beslenmeden yine şaşmamak gerekir.

Ramazan ayında normal beslenme düzenimiz değişmektedir. Normal zamanda 4-5 öğünde beslenirken, oruç tutarken genelde öğün sayısı 2ye düşmektedir. Sağlıklı insanlar oruç tutarken de sağlıklı beslenir ve iftardan sonra az ve sık yerlerse sağlıklarını korurlar, toksinlerin atımını sağlar ve kilo almalarını engellerler.

Sağlık durumu elvermeyenlerin oruç tutması sakıncalı

Hamile veya emziren anneler, gelişme çağındaki çocuklar, uzun seyahat yapacak olanlar, hipoglisemi ve şeker hastalığı gibi uzun süre aç kalması istenmeyen hastalar, hipertansiyon ve ağır kalp-böbrek hastaları, mide ve sindirim problemlerini şiddetli yaşayanlar, karaciğer yetmezliği olanlar, psikolojik durumu bozuk olanlar, akli dengesi yerinde olmayanların oruç tutması sakıncalıdır.

Oruç ile vücutta meydana gelen önemli değişiklikler şunlardır:

Uzun süre (yaklaşık 12 saat) süren açlık nedeniyle metabolizma az enerji harcar, vücut hareketleri yavaşlar, bazal metabolizma hızı düşer. Bu, açlık süresinde vücudun kendisini küçültmesi anlamına gelir. Eğer oruç döneminde de diğer günler kadar enerji alır ya da daha fazlasını tüketirseniz kilo alırsınız ve vücudunuzu yağlandırırsınız. Oruç döneminde yemekten sonra üşüme hissi ve ardından uyuklama oluşabilir. Bu, aç kalan vücuda hızlı ve fazla miktarda besin girmesiyle oluşan kan şekerinin hızla yükselmesi ve ardından hızla düşmesinin yarattığı titremedir.

Dikkat edilmesi gereken hususlar:

  • İftar zamanında çok fazla yemek yiyerek midenizi doldurmayın, mide gerginliği tansiyonunuzun yükselmesine neden olur.
  • Son yapılan bilimsel çalışmalar, yoğun bir öğün sonrasında kalbe binen yük nedeniyle kalp krizi riskinin olduğu yönündedir. Yavaş ve az miktarda, sık yemeğe özen gösteriniz.
  • Yemek arasında sıvı alın ki besinlerin sindirilmesi kolaylaşsın ve yeterli sıvı alımıyla ertesi gün susuzluk hissiniz olmasın. Bu su, ayran veya hemen tüketilmeye hazır taze sıkılmış meyve suları olabilir. Çay veya kahve içmek istiyorsanız yemekten en az 45 dakika sonra tüketmeye özen gösteriniz.
  • Ramazanda iftar için küçük bir öğün, akşam yemeği, ara öğün ve mutlaka sahur olacak şekilde 4 öğün olarak yapılmalıdır. İftar; 1 su bardağı su, 1-2 adet ceviz, 1-2 adet kuru meyve ve 1 kase sebze veya kurubaklagil çorbası ile açıldıktan sonra biraz dinlenilmeli, yarım saat sonra sebze ve ızgara et yemeği, yoğurt, bol salata ve kepekli-çavdar veya buğday ekmeği tüketilmelidir.

Ramazan Bayramı’nda Beslenme

Ramazan ayı boyunca oruç tutulması nedeniyle günlük öğün sayısı azaltıldığı ve beslenme alışkanlıklarında değişiklikler meydana geldiği için bayramda normal yeme düzenine geçişte daha fazla yemek yeme eğilimi olabilir. Bu durumda sayıca az öğünler ile yüklemeler yapmak yerine ***az ve sık besin tüketmek daha doğrudur.

Örneğin hafif bir kahvaltı ile güne başlamak çok önemlidir ve sabah geç kalkılsa bile öğlen yemeği atlanılmamalıdır. Tatlı türü şeylerle öğle yemeğini geçiştirerek akşama kadar yemek yememek, metabolizma hızımızı azaltarak şişmanlığa zemin hazırlayan oldukça kötü bir alışkanlıktır. Ramazan Bayramı boyunca şerbetli tatlılar ve çikolata tüketimi artar. Bu tür besinler şeker, yağ, un miktarları fazla ve glisemik indeksleri de yüksek olduğundan kan şekerlerini hızla artırır; kalorileri de çok yüksektir. Ayrıca fazla miktarda çikolata ve tatlı tüketimi; mide yanması, bağırsak sistem bozukluklarına sebep olarak birçok sağlık problemine yol açar. Bu nedenle, ***tatlı tüketiminden mümkün olduğu kadar sakınmak gerekir. Eğer tatlı tüketilmek isteniyorsa yine miktarlarına dikkat edilerek sütlü tatlılar ara öğün olarak tercih edilebilir Ramazan süresince kişilerde sıvı alımı düşer. Bu yüzden mutlaka bayram süresince ve sonrasında ayran, komposto gibi sıvı içeriği yüksek gıdalar ile su içilerek günlük sıvı ihtiyacımız olan 2-2.5 litreye ulaşmak gerekir.

30 Nisan 2009

CANLI DESTEK