Ramazanda Hem Sağlığınızı Hem De Formunuzu Koruyun

Oruç tutarken saatlerce aç kalındıktan sonra, ihtişamlı iftar sofralarıyla yemeğe başlamak ve mideye aşırı yüklenmek çeşitli hastalıkları ve kilo alımını da beraberinde getirebiliyor.

Memorial Antalya Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü’nden Dyt. Berna Ertuğ, Ramazan ayının, sağlık kazanmak ve kilo vermek adına bir fırsat olarak değerlendirilebileceğini belirterek, doğru beslenme önerilerinde bulundu.

Aç kalmak kilo vermeye yardımcı olmuyor

Gün boyu aç ve susuz kalan oruç tutan insanların az hareket etmesi metabolizma hızının yavaşlatır. İftar ve sahur saatinde aşırı ve kontrolsüz besin tüketimi ise kilo problemleri yaşanmasına neden oluyor. Bu ay süresince tatlı tüketimi de artmaktadır. Evde yemek düzeni korunsa da iftar davetlerinde aşırıya kaçmak, Ramazan ayının fazla kilo ile bitirilmesine neden olabilir.

Mide problemlerinin önüne geçmek için…

Ramazan’da aşırı ve dengesiz beslenmenin ortaya çıkardığı en büyük sorunlardan birisi ise mide ve bağırsak sorunlarıdır. Doğru ve dengeli beslenilmediği takdirde hazımsızlık ve gaz şikayetleri ortaya çıkmaktadır. Ramazan ayında sağlıklı beslenmek için;

  • İftar vakti aşırı yemek yenilmemeli, 2-3 öğün yenmelidir.
  • Çok sıcak ve çok soğuk besin tüketilmemelidir.
  • Besinleri yavaş ve iyi çiğnemeye dikkat edilmelidir.
  • Yemek sırasında asitli içecek tüketiminden uzak durulmalı
  • Yemek seçimleri daha az yağlı olanlardan yapılmalı
  • Besin çeşitliliğine önem verilmeli
  • Sebze meyve ağırlıklı beslenilmeli, kabuklu tüketilmesine önem verilmeli
  • Kızartmayla yapılmış yemeklerden uzak durulmalı, yemek tercihini ızgara, fırın veya haşlama yöntemleriyle hazırlanmış besinlerden yana kullanmak gerekir
  • İftariyelik besinler tadımlık ve az miktarlarda tüketilmek sindirim sitemini koruyacak, metabolizma üzerinde aşırı yüklenmeye engel olmaktadır.

Böbreklerinizi korumak için iftardan sahura kadar 15 bardak su için

Ramazan ayının sıcak havalara denk gelmesiyle oruç tutan kişilerde günlük sıvı ihtiyacı daha çok artmaktadır. Susuz kalma kişilerde yorgunluk, sersemlik, deride kuruma, sıcaklık hissi ve sindirim sisteminde zorluğa sebep olur. Bunun için muhakkak yatmadan önce, sahurda, iftarda, iftar sonrası yatana kadar sıvı tüketimini ihmal etmemek gerekir. Özellikle bu dönemlerde yetersiz sıvı almak genelde kabızlık sorunlarının görülmesini arttırır. Bu sebeple de iftar saatinden sahur bitimine kadar en az 12- 15 bardak sıvı tüketimi mutlaka sağlanmalıdır.

Halsizlik ve yorgunluğu önlemek için C vitamini alın

Bu dönemde beslenme ve uyku düzeninin değişmesi nedeniyle yaz yorgunluğu ve halsizlik şikayetlerinde artış olmaktadır. Yeterli ve dengeli beslenme gün içinde her besin grubundan yeterli miktarda almakla sağlanır. Böylece gerekli olan karbonhidrat, protein, yağ, vitamin ve mineraller de alınmış olur. Özellikle yeterli miktarda alınan vitamin ve mineraller, mevsim değişikliğinde halsizlik ve yorgunluğa karşı yardımcı olmaktadır. B ve C vitaminleri, folik asit, demirin, magnezyum, potasyum, selenyum ve çinkonun yorgunluk azaltıcı- enerji artırıcı etkilerinden; süt ve et ürünleri, turunçgiller, yeşil yapraklı sebzeler, kuru baklagiller ve meyve çeşitlerinden tüketilerek yararlanılması mümkündür”

Egzersizi ihmal etmeyin

Ramazan ayında özellikle oruç tutanların egzersizlere ara vermemesi de önemlidir. İftardan 45 dakika sonra, 30 dakika veya bir saat arasında yapılan düşük tempolu fiziksel aktiviteler, hem sindirim sistemi hem de kilo kontrolü üzerinde olumlu etkileri olduğu unutulmamalıdır. Ancak tüm bu önlemlere rağmen, mide ve bağırsak şikayetleri devam ediyorsa mutlaka bir uzman doktora başvurulması gerekmektedir.

Kilo vermek istiyorsanız mutlaka uzman yardımı alın

Kilo vermek tek başına yürütülebilecek bir süreç değildir. Fazla kilolardan sağlıklı beslenerek kurtulmak için en doğru yol bir beslenme ve diyet uzmanına başvurmaktır. Kişi ancak bu sayede diyeti bir yaşam tarzı olarak benimseyip, kalıcı kilo kontrolünü de sağlayabilir.

24 Haziran 2015

CANLI DESTEK