Ruhunuzu Kışa Hazırlayın

Havaların yavaş yavaş soğuması ve günlerin artık kısalaması ile birlikte kendinizi yorgun halsiz ve sürekli uykulu hissediyor olabilirsiniz. Bu durum vücudunuzun “kış depreyonuna dikkat” sinyali olabilir. Günlük yaşamınızda zor anlar yaşamanıza neden olabilecek ve duygu durumunuzu olumsuz etkileyebilecek bu sorun ile bu önerileri sayesinde başaçıkabilmeniz mümkün. Memorial Hastanesi Psikoloji Uzmanları “Kış depresyonunu atlatmanın yolları” hakkında bilgi verdi.

Kış Mevsiminde Psikolojik Rahatsızlıklar Artıyor

“Mevsimsel duygu durum bozukluğu” genel olarak halk arasında “kış depresyonu” olarak bilinmektedir. Bunun yanı sıra “kış hüznü” diye adlandırılan ve daha sık rastlanan ve daha hafif seyreden duygu durumundan da bahsedilebilir. Kış depresyonu olarak adlandırılan durum kış hüznünden daha yoğun belirtiler göstermekte ve klinik bir tablo olarak değerlendirilmektedir. Kış depresyonu tanısı konulması için depresyon belirtilerinin yılın aynı döneminde aynı yoğunlukta birden fazla tekrarlanmış olması gerekmektedir.

Depresyon Belirtileri:

  • Hemen her gün ve günün büyük bir kısmında gözlenen çökkün bir duygu-durum hali
  • Yaklaşık gün boyu süren tüm ya da çoğu etkinliğe karşı ilgi ve zevk almada azalma
  • Kilo kaybı ya da alımı
  • Uykusuzluk ya da aşırır uyku hali.
  • Olağan beyinsel ve vücutsal işlevsellik, hareketlilik halinde azalma ya da huzursuzluk halsizlik, yorgunluk hisleri, daha önceki günler kadar enerjik hissetmeme.
  • Kendini değersiz hissetme, küçük görme, kendini beğenmeme, suçlu ya da günahkar hissetme hali.
  • Düşünme ya da konsantrasyon yeteneğinde azalma olması
  • Tekrarlayan ölüm düşünceleri, intihar planları veya eylemlerinin varlığı.
  • Bu belirtiler majör depresyon belirtileridir ve klinik inceleme ve müdahale gerektirebilmektedir.

Kış depresyonunun görülme sıklığı ortalama %10 olmasına rağmen kış hüznü daha sık görülmektedir. 20 yaş altındaki bireylerde mevsimsel duygu durum bozuklukları görülmemektedir, yaşla birlikte mevsimsel duygulanım bozukluklarında artış görülebilir. Bunun yanı sıra kadınlarda erkeklere oranla mevsimsel duygu durum bozuklukları 4 kat daha fazla görülmektedir.

Havanın Aydınlık Ve Karanlık Olması Ritim Döngüsünü Etkiler

Kış hüznünün güneş ışığına bağlı günlük ritimdeki değişimlerin etkilerinden kaynaklandığı ileri sürülmektedir. Günlük ritim davranışlarda veya fizyolojik süreçlerde 24 saat aralıklarla tekrarlanan uyku/uyanıklık döngüsü gibi biyolojik değişikliklerdir. Aydınlık ve karanlık ritim döngüsünü etkiler.

Vücut saatiniz size uyumanız gerektiğini söylerken günlük saat size uyanma zamanı olduğunu söyler. Kış mevsiminde günlerin kısalmasıyla güneş ışığından faydalanma da azalır. Bu da günlük ritimde değişikliklere yol açmaktadır. Aynı zamanda gün ışından faydalanma durumundaki azalma melatonin ve seratonin seviyelerinde azalmaya neden olmuştur. Bu da duygu durumunu etkiler. Bireylerde bu geçiş döneminde kış hüznüne dair; daha fazla uyku ihtiyacı duyma, halsizlik, tatlı ve nişastalı yiyeceklere yönelme ve kilo alımı, günlük, sosyal ve yaşamsal faaliyetlere karşı isteksizlik, endişe ve kaygıda artış gibi belirtiler gözlemlenebilir.

Ruh Halimiz, Beslenme Alışkanlıklarımıza Dahi Yansıyor

Bireyler bu dönemde daha fazla uyku, daha az enerji, tatlı ve nişastalı yiyeceklere yönelme, kilo alımı, ilgi ve konsantrasyon kaybı, el veya ayaklarda ağırlık hissi, endişe ve kaygıda artış gibi belirtilerle karşılaşabilir. Bunların yanı sıra depresif belirtiler de gözlemlenebilir.

Kışın Yaşanılan Duygu Durum Değişiklikleri İle Başa Çıkmanın Çeşitli Yolları Vardır. Bunlar:

  • Dışarıda yapılan düzenli egzersizler
  • Düzenli, dengeli ve sağlıklı beslenme
  • Değişen günlük ritme mümkün olduğu kadar uyum sağlayacak etkin zaman planlaması yapma
  • Sosyal aktivitelere yönelme
  • Uyku düzeni oluşturma
  • Belirlenen uyku saatini aşmama
  • Mümkün olduğu kadar sabah gün ışığından yararlanma
  • Gün ışığından azami düzeyde yararlanılacak faaliyetlere yönelme
  • Mevsime uygun hobi ve ilgi alanları geliştirme

Daha şiddetli ve yoğun depresif belirtilerle karşılaşıldığı durumlarda bireylerin en kısa zamanda konuyla ilgili uzman birinden yardım almaları bu süreci daha rahat atlatmalarına yardımcı olacaktır.

15 Ekim 2009

CANLI DESTEK