Sürekli Tartılmak Ne Kadar Doğru?

Memorial Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü Uzmanları “Diyet sırasında kiloyu takıntı haline getirip, devamlı tartılma” konusuyla ilgili bilgi verdi.

Diyete başladığımızda veya diyet yapmaya karar verdiğimiz anlarda gün içerisinde sürekli tartılırız ve kiloyu takıntı haline getiririz. Sabah aç karnına, yemekten sonra, yatarken, su içtikten sonra sürekli tartıya çıkar ve ne kadar kilo verip alındığı kontrol edilir. Burada büyük bir hata yapılmaktadır. Birincisi ağırlık gün içerisinde çok değişkendir. Bütün gün tüketilen sıvı ve yemek miktarına ayrıca o gün içerisinde ki vücudun ödemine, idrar ve gaita durumuna göre değişir. Sizin yemekten sonra almış gibi gördüğünüz kilo, aslında vücudunuzda depo edilecek olan yağ miktarı demek değildir. Gün içerisinde bakılan bu tartı sonuçları yanlıştır ve kişide moral bozukluğu yaratmaktan başka bir işe yaramamaktadır. Bu yüzden gün içerisinde sürekli tartılmak yanlıştır. İkinci olarak diyet yaparken her gün düzenli kilo kaybı olmayabilir ya da vücut yağ yüzdesi düşüp, kas kitlesi artmıştır. Fakat biz bunu, tartıda kas kitle artışını, kilo artmış gibi görürüz. Oysa vücutta kas artışı çok sağlıklıdır veya ayakta kalma, seyahat v.b durumlardan dolayı vücutta ödem (vücutta su tutulumu) oluşmuş olabilir. Bu, birkaç gün içerisinde geçecektir fakat biz bunu tartıda kilo almış gibi görebiliriz. Ağırlık kaybı devam ederken örneğin 3-4 gün kilo verilemeyebilir, kilo verilmeyen günler “Diyet yapıyorum ama kilo veremiyorum” diye diyetten vazgeçilmektedir. Oysa diyete devam edilse ağırlık kaybı devam edecektir. Bu yüzden diyet yaparken her gün 3-4 kez kilo verdim mi diye tartıya çıkmak doğru değildir ve bahsedilen nedenlerden dolayı özellikle diyet esnasında kişiyi demoralize edebilir. Özellikle bayanlarda menstürasyon döneminde oluşabilecek ödemlerden dolayı 1-2 kg kadar ağırlık artışı gözlemlenmektedir. Ayrıca kullanılan ilaçlar, ayakta fazla kalma, spor sonrası ve seyahat esnasında veya sonrasında vücutta ödem oluşabilir bu gibi durumlarda ağırlık artışı gözlemlenmektedir. Tartıların zaman geçtikçe kalibrasyonu bozulabilmektedir, doğru kilodan sapmalar gözükebilmektedir. Özellikle farklı tartılarda ağırlıklar farklı çıkabilmektedir. Bu yüzden farklı yerlerde farklı tartılarda ağırlık ölçümleri yanıltıcı olabilmektedir.

  • Kilo tartımları sabah aç karnına alınmalıdır.
  • Aynı saatlerde tartım yapılmalıdır.
  • Hafif kıyafetlerle veya çıplak tarım gerçek ağırlığı göstermektedir.
  • Aynı tartıda tartılmaya özen gösterilmelidir.
  • Evde kullanılan tartılar belli aralıklarda servise gönderilip kalibrasyonları yapılmalıdır.
  • Menstürasyon, seyahat, kabızlık, ishal veya egzersiz sonrası tartımlar doğru değildir.
  • Sadece kilo değil, yağ ve kas oranınızın da önemli olduğunu unutmayınız, kilo verebilirsiniz fakat bunun yağdan mı kastan mı kaybedildiği de önemlidir.
  • Sürekli tartılmak kişi de psikolojik bozukluklara sebep olabilir.
  • Önemli olan sadece kilo vermek değil, beslenme alışkanlıklarını uzun süreli değiştirmektir, bu yüzden amaç dengeli ve yeterli beslenme olmalı ikinci olarak kilo kaybetmek olmalıdır.
  • Haftada 1 veya en fazla 2 gün sadece sabah aç karnına tartılmak yeterlidir.

30 Nisan 2009

CANLI DESTEK