Yaz Aylarında Sağlıklı Beslenme

Yaz mevsimi ve sıcaklık artışı ile birlikte bedenimizde birçok değişiklik meydana gelmektedir. Vücut sıcaklığının normal değerlerde tutulabilmesi için terleme ile birlikte sıvı kaybı olmakta ve bu yüzden de sıvı ihtiyacı artmaktadır. Memorial Ataşhir Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü Uzmanları “Yaz aylarında sağlıklı beslenme” konusunda bilgi verdi.

Günlük olarak vücuttan yaklaşık 10 kupa (2,5 lt) su kaybı olur. Yaz mevsimi ile birlikte bu oranlar aşağıdaki tabloda da görüldüğü üzere değişiklik gösterebilmektedir.

Günlük su kaybı şu yollarla olmaktadır:

  • İDRAR: 4-6 KUPA
  • TERLEME: 2-4 KUPA
  • SOLUNUM: 1,5 KUPA
  • FECES (DIŞKI): 2/3 KUPA

(Kaynak: Roberta Larson Duyff, The American Dietetic Association’s Complete Food&Nutrition Guide, New Jersey)

Çeşitli şekillerde oluşan bu sıvı kayıpları farklı seçenekler altında sıralanan içecekler yoluyla giderilmeye çalışılmalıdır.

İçecek Olarak Neler Tercih Edilmelidir?

Su, mevcut birçok içecek arasında en iyi seçimdir. Bununla birlikte terleme ile birlikte kaybedilen elektrolitlerin yerine gelmesi açısından ayran ikinci tercih olabilir. Taze sıkılmış meyve suları da ( bekletilmeden içildiği takdirde) vitamin içeriği ve antioksidan ( vücudun bağışıklık sistemini destekleyici) özelliklerinden dolayı tüketilebilir. Çay, kahve gibi içecekler ise bir parça sıvı ihtiyacını karşılasalar bile uzun vadede diüretik (sıvı attırıcı) etki gösterirler.

Yazın vazgeçilmezi, “FORM” kelimesi!

Aslında formda olmanın ne yaşı ne de zamanı vardır. Fakat ilkbahar ve yaz mevsimiyle birlikte başlayan formda olma ve bunu sürdürme isteği sağlıklı beslenmeyi de beraberinde getirmektedir. Özellikle sıcaklık artışı ile birlikte kilo problemleri, olduğundan daha fazla sorunlar yaratmaya başlamaktadır. Yaz mevsiminde sıvı ihtiyacıyla birlikte tansiyon, hipoglisemi ( kan şekerinde düşme yaşanması) ve ödem (vücudun su toplaması) gibi sağlık sorunları da ortaya çıkmaktadır. Bunların önlenmesi veya en aza indirgenmesi için şunlara dikkat edilmelidir:

  • Yaz mevsiminde yaşanan ani kan şekeri düşmeleri ara öğünlerde sağlıklı atıştırmalar yaparak dengelenebilir (örneğin; kuru meyveler, ayran gibi). Ayrıca kan şekerinin dengede tutulabilmesi için, ekmek grubunda tam tahıl denilen esmer ekmekler tüketilebilir. Şekerleme ve tatlı gıdalardan uzak durmaya çalışılmalıdır.
  • Tansiyon ve ödem sorunlarının giderilmesi için ise tuz ve tuzlu yemeklerden kaçınılmalıdır. (örneğin; turşu, salamura, cipsler gibi)
  • Salatalar yağlı soslar yerine limon, sirke ve bir parça sıvı yağ ile tatlandırılabilir.
  • Özellikle etlerin kızartılması yerine ızgara ve buğulama gibi yöntemlerle pişirilebilir. Haftada 2 kez kırmızı et ve diğer zamanlarda ise balık, tavuk ve hindi eti tercih edilebilir.
  • Yazın hamur işi tatlılar yerine dondurma, meyve salataları veya sütlü tatlılar tüketilebilir.
  • Meyve ve sebze grubu günlük 2-4 porsiyon arasında tüketilmelidir. Sebzelerden kızartma yapmak yerine sebze yemeği şeklinde değerlendirilebilir.
  • Sıcaklık artışı ile birlikte besin zehirlenmelerinde artışlar yaşandığı için, satın alınan ürünlerin son kullanma tarihlerine mutlaka bakılmalıdır.

30 Nisan 2009

CANLI DESTEK