Yaz Aylarında Spor Yaparken Dikkat!

Yaz ayları gelince artan hava sıcaklıklarıyla birlikte hemen hemen herkeste yeni bir başlangıç yapma isteği de uyanır. Sağlıklı bir vücuda kavuşmak için spor yapmak yeni bir başlangıç için ilk başvurulan yöntemlerin başında gelir. Ancak sporun hangi koşullarda ve nasıl yapılacağı da sağlık için önemli bir kriterdir. Aksi takdirde istenmeyen sakatlıklar yaşanabilir.

Memorial Şişli Hastanesi Ortopedi ve Travmatoloji Bölümü Uzmanları, “Yaz aylarında spor yaparken dikkat edilmesi gerekenler” hakkında bilgi verdi.

Spor için saat seçimi önemli

Yazın dış mekanlarda yapılacak sporlar için özellikle sabah veya  akşam saatlerinde sıcaklığın artmadığı ya da güneş ışınlarının çok etkili olmadığı zamanlar  tercih edilmeli. Eğer sıcak saatlerde dış mekanlar tercih edilecekse sıvı-tuz kaybının normale göre çok daha fazla olacağından sıvı alımının arttırılması ya da dengeli su-tuz içeriği olan özel sporcu içecekleri tüketilmelidir.

Kapalı spor merkezlerini tercih edin

Günün büyük kısmında sıcaklık yüksek olacağından olası yan etkileri minimuma indirgeme için kapalı spor merkezleri ya da yüzmek yaz sıcağından az etkilenmenizi sağlayacaktır.

Tutulmalara karşı yüzün

Yaz dönemlerinde zaten bilgisayar karşısında yanlış pozisyonda durmaya bağlı olan tutulma ve ağrılara klimalarında etkisinin eklenmesi üzerine bu türlü şikayetlere çok sık rastlıyoruz. Sırt tutulması yaşamayan bir masa başı çalışanı neredeyse yoktur ta ki düzenli spora başlayana kadar. Tutulmalar için öncelikle önerdiğimiz spor yüzmektir.

Antrenör gözetiminde pilates yapın

Eğer kişi bu imkana sahip değilse spor salonlarındaki sırt kaslarını çalıştırıcı egzersizler veya pilates yapabilir. Ancak bu egzersizlerin mutlaka antrenörler gözetiminde yapılması gerekmektedir. Tutulmalarda sırt kaslarını koordineli olarak kuvvetlendirme ve germek gerekmekte olduğundan yüzmek ve pilates bu iki hedefe aynı anda ulaştığından önermekteyiz.

Kilo verirken sakatlanmayın

Kilo vermek için yapılan sporlar esnasında en sık karşılaştığımız sağlık problemleri, normal kilonun üzerinde olmaya ve fazla yüklenmeye bağlı tendon-kas , kıkırdak problemleridir. Kliniğimize bu tarz şikayetlerle başvuran hasta profilinde en sık rastladığımız hastalıklar ayak tenosinovitleri (peroneus brevis, tibialis posterir), aşil tenosinovitleri, diz kapak kıkırdak yumuşamaları (patellar kondromalazi) olarak karşımıza çıkmaktadır.

Önce yürüyün sonra koşun

Bu tarz rahatsızlıklarla karşılaşmamak için kilonuz eğer fazla ise koşmak gibi ağır egzersizlere geçmeden önce yürüyüşler, yüzme, aletli imnastikler ile kilonun bir miktar kontrol altına alınması ve  kas kitlesi arttırıldıktan sonra kas-iskelet sistemini zorlayıcı sporlara başlanmalıdır.

Spor yaparken de kilo alma riski var

Zayıflama amaçlı yapılan sporların kan şekerinde ani düşmelere yol açacak şekilde kısa sürede yüksek performans göstermeye dayalı olmaması gerekmektedir. Eğer buna dikkat edilmezse spor yaptığınız sürede kilonuzun ya hiç değişmemesi ya da artması olasıdır. Sporun süresi arttırılmalı ve spordan yaklaşık 1 saat önce glisemik indeksi düşük yiyeceklerden az bir miktar tüketilmeli.

16 Haziran 2011

CANLI DESTEK