Yazın 6 Adımda Kalp Krizinden Korunun

Memorial Hastanesi Kardiyoloji Bölümü’nden Uz. Dr. Türker Baran, sıcak havalarda kalp krizinden korunma önerileri hakkında bilgi verdi.

Kızgın kumlardan serin sulara atlamayın!

Havaların ısınması ile birlikte denize girme gibi su sporları da ön plana çıkmaktadır. Türkiye’de Karadeniz, Ege ve Marmara Denizi’nin su sıcaklığı, Akdeniz’den çok daha düşüktür. Kişi, sıcak bir havada serinlemek için soğuk bir suya özellikle birden girerse, o zaman kalbi besleyen damarlarda spazm yaşanabilir. Çünkü soğuğun, kalp damarlarına spazm yapma etkisi vardır. Bu durum bir kalp krizi ile birlikte kişinin kaybedilmesine neden olabilir. O nedenle özellikle bilinen kalp damar hastalığı olanların hem çok rüzgarlı havalarda dışarı çıkmamalarını, hem de su sıcaklığının makul olmadığı durumlarda denize ya da havuza girmemelerini öneriyoruz.

Yazın su ve tuz kaybına dikkat edin!

Sıcak ortamın en önemli özelliklerinden biri kişinin hem su hem de tuz kaybı yaşamasıdır. Özellikle risk altında olan kişiler tansiyon düşürücü ilaç alanlar ve kalp hastalığı olanlardır. Bu hastalar eğer sıcak ortamlarda çok fazla terle sıvı ve tuz kaybederler, bunu da yerine koymazlarsa, damar yatağında sıvı azalacağından tansiyondaki düşme, hayatı tehdit edecek boyuta gelebilir. Yine kanda potasyum ve magnezyumun düşmesi, hayatı tehdit edebilecek çarpıntıların ve ritim bozukluklarının oluşumuna sebep olabilir. Bu nedenle özellikle sıcak ortamda güneşin altında çok fazla bulunulmasını istemiyoruz. Yazın güneş altında bulunan ve yaz aylarında spor yapan kişilerin yeterli miktarda sıvı almaları ve vücuttaki tuz dengesini de gözetmeleri çok önemlidir. Kişinin günde ortalama 2 litre su içmesini öneriyor ve bunun yaz aylarında 3 litreye çıkarılmasını istiyoruz. Tuz seviyesini kontrol etmek için potasyum ve magnezyumdan zengin gıdaların alınması gereklidir. Koyu yeşil yapraklı sebzeler, muz, kayısı, patates ve üzüm gibi gıdaların tüketilmesi iyi olur. Ancak şeker hastalarının şeker derecesi yüksek gıdaları tüketirken dikkat etmesi çok önemlidir. Yazın tansiyon değerlerinde de yükselmeler ve düşmeler meydana gelebileceğinden, yeterli miktarda sıvı almaya dikkat etmek ve tansiyonu düzenli şekilde ölçtürmek gerekmektedir.

Egzersizi Sabah Ya Da Akşam Yapın

Zaman zaman egzersiz sırasında meydana gelen beklenmedik kayıplar gündeme gelmektedir. Özellikle yaz aylarında egzersizin zamanlamasına da dikkat etmek gerekir. Egzersiz sabah erken saatlerde ya da akşam geç saatlerde güneşin ısıtmadığı bir ortamda yapılmalıdır. Bir alternatif de çok sıcak havalarda salon sporlarına yönelmek olacaktır. Sabah erken saatlerde yapılan egzersizler kahvaltı öncesi olduğundan kişinin bir şeker hastalığı yoksa bir bardak şekerli süt ya da meyve suyu içmesi iyi olacaktır. Uzun süreli bir açlıkla egzersiz yapılmasını uygun değildir. Akşam saatlerinde de yemekten üç saat sonra egzersiz yapılmasını öneriyoruz. Yemek sonrası dolu bir karınla spor yapmak uygun olmayacaktır.

Yazın enfeksiyonlara dikkat edin

Yaz döneminde dikkat edilmesi gereken en önemli nokta, enfeksiyonların ortaya çıkması. Temiz olmayan sular, yeterli miktarda yıkanmayan sebze ve meyveler, yazın daha fazla bozulmaya eğilimli özellikle mayonez gibi gıdalar, yol açtıkları ishal ile vücuttaki sıvı ve tuz dengesini bozar. Hastalar ishal nedeniyle kalp krizi geçirebilir. Çünkü ishaller nadiren de olsa ciddi tansiyon düşüklüklerine neden olabilmektedir. Hastaların bu konuda da dikkatli olmaları, hijyenlerine dikkat etmeleri çok önemlidir. Özellikle sıvı kaybettirici enfeksiyon hastalıklarına yakalanmamaları hayati önem taşır.

Alkolü Azaltın

Yaz aylarında alkol tüketimi de artmaktadır. Alkol, özellikle sıcak ortamla birleştiği zaman çok tehlikeli durumları da beraberinde getirebilmektedir. O nedenle tüketilecekse, kişilerin alkol miktarı düşük olan içkilere yönelmelerini öneriyoruz. Eğer mutlaka içilecekse günde iki kadehin üzerine çıkmamalıdır. Özellikle bilinen bir kalp hastalığı olan kişiler yüksek miktarda alkol içeren içeceklerden uzak durmalıdır.

Hafif Gıdalarla Beslenin

Yaz dönemi diyete daha rahat bakılan bir dönemdir. Sıcak iklimlerde vücut metabolizması hızlandığı için yaz mevsimi, zayıflama ya da ideal beslenme için çok uygundur. Yaz ayları özellikle sebze ve meyvelerin daha da çeşitlendiği bir dönemdir. Bu dönemi, kolesterolü yüksek ve şeker hastalığı olan kişiler için bir fırsat olarak değerlendiriyoruz. Sıcak havalarda özellikle ağır gıdalardan kaçınılması çok önemli. Yaz aylarında şeker hastalarını bekleyen bir tehlike de şeker açısından çok zengin olan meyve tüketiminin artmasıdır. Şeker hastalarının makul ölçülerde meyve tüketmesini öneriyoruz.

30 Nisan 2009

CANLI DESTEK