Yazın Bilinçli Spor Kaza Riskini Azaltır

Yaz mevsimi ile birlikte artan düzensiz ve bilinçsiz spor aktiviteleri, vücut direncinin düşmesine ve sakatlanmaların artmasına neden olur.  Uygun olmayan spor alanları, özellikle kötü standartlardaki halı sahalar, yaralanmalara davetiye çıkararak, eklem hasarlarına yol açabilir. Bunun yanında spor kıyafetleri ve spor ayakkabılarının uygun ve doğru olarak kullanılmaması da ciddi sağlık sorunlarına zemin hazırlayabileceğini belirten Memorial Diyarbakır Hastanesi Ortopedi ve Travmatoloji Bölümü’nden Prof. Dr. Serdar Necmioğlu yaz aylarında spor aktiviteleri nedeniyle yaşanabilecek kazalar ve alınması gereken önlemler hakkında bilgi verdi.

Spor yaparken önlem alın!

Havaların ısınmasına paralel olarak artan spor aktiviteleri, başta spor sakatlanmaları olmak üzere bazı metabolik problemlere neden olur. Spor yaparken, oluşabilen kalp sorunlarının yanı sıra; düşme, kafa travmaları ve boğulma gibi çeşitli nedenler hayati tehlike oluşturabilir. Özellikle; yamaç paraşütü ve dağcılık gibi adrenalin sporlarında bu oran oldukça yüksektir. Sıcaklarda beslenme alışkanlıklarının düzenlenmesi, gerekli sıvı tüketimi ve spor yaparken alınması gereken önlemler sayesinde spora bağlı hastalık riskleri de en aza indirilebilir.

Dokuda ani şişme ve şiddetli ağrıya dikkat!

Spor yaparken düşme sonrasında kişi; yürüme fonksiyonunu kaybediyorsa, uzvunda his kaybı ve şekil bozukluğu varsa, hareketlerde kısıtlılık gelişmişse, vücudunun her hangi bir yerinde ani şişme ve şiddetli ağrı varsa, dokulardan gelen anormal çıtırtı sesi alınıyorsa, kişi ciddi bir problemle karşı karşıyadır. Böyle durumda vakit kaybetmeden uzman bir doktora başvurmak çok önemlidir.

Yazın öğle saatleri spor için uygun değil

Yaz mevsimi ile alınacak bazı önlemlerle; spor travmalarındaki artış en aza indirilebilir ya da tamamen engellenebilir. Bunun için öncelikle yaz sıcaklarında güneşin dik olarak geldiği öğle saatlerinde açıkta spor yapılmamalıdır. Spor yapmaya başlamadan en az 3 saat önce yemek yenilmiş olmalıdır. Vücutta sıvı kaybı oluşmaması için yeteri kadar sıvı tüketilmeli, gerekirse spor arasında sıvı tüketilmelidir. Ağır spor yapanlarda mutlaka vücudun spor öncesi germe ve hafif koşu eksersizleri ile vücut ısıtılmalıdır. Spora uygun giysi, ayakkabı ve doğru malzeme kullanmak çok önemlidir. Hava geçiren spor malzemesi ve çorapları kullanılmalı, naylon oranı düşük ürünler tercih edilmelidir.

Alkol ve sigaradan uzak durun

Özellikle amatör spor yapanlar veya spora yeni başlayanlar tıbbi yönden şikâyetleri varsa mutlaka detaylı bir kontrolden geçmeli, kalp ve akciğer kapasiteleri değerlendirilmelidir. Bu kişiler uygun şekilde proteinden zengin, lifli gıdalarla beslenmeli, alkol ve sigaradan uzak durmalıdır. Sporcunun düzenli bir gece uykusu da olmalıdır.

11 Temmuz 2012

CANLI DESTEK