Yazın Serinlemek Soğuk Meşrubat Yerine Su İçin

Yaz sıcaklarının başlamasıyla vücudun su ihtiyacı daha fazla artarken, susama duygusu daha fazla hissedilmeye başlıyor. Tüm vücut fonksiyonlarının gerektiği şekilde çalışabilmesi için vazgeçilmez bir yaşam kaynağı olan su, bir meşrubat olmaktan öte, insan vücudu için adeta ilaç niteliği taşıyor. Yemek yemeden günlerce yaşayabilen insan, sıcak havalarda su içmeden geçirdiği birkaç saat sonrasında bile bitkin düşüp, sağlığından olabiliyor.

Memorial Antalya Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü’nden Dyt. Berna Ertuğ, yaz aylarında su başta olmak üzere, sıvı tüketiminde dikkat edilmesi gerekenler hakkında bilgi verdi.

“Su” vücudumuzun en önemli sağlık kaynağı

Suyun yaşamsal öneminin altını çizen Dyt. Ertuğ; “İnsan bedeninin kemik, deri, bağ dokusu ve yağ dışındaki tüm öğeleri, vücut suyu içinde çözelti halindedir. Vücudun yaşamsal en küçük birimi olan hücrelerdeki yaşam için gerekli olan bütün biyokimyasal tepkimeler bu çözelti içinde oluşur. Hücrelerin yaşamsal faaliyetlerini yerine getirmesi ve bu sayede vücudun fonksiyonlarını tamamlayabilmesi için vücudun su dengesini koruması gerekir. Bunun için ise; içilen su, içecekler ve yiyeceklerden alınan suyla; solunum, idrar, ter ve dışkıyla kaybedilen su miktarının karşılanması önemlidir” dedi.

Sıcak havalarda ihtiyaç artıyor

Sıcak havalarda daha fazla terleme olduğundan, günlük su ihtiyacımızın da arttığını belirten Dyt. Ertuğ, “Vücut serinlemek ve kendi ısısını dengelemek için yazın daha fazla ter salgılar. Terlemeyle birlikte sıvı kaybının yanı sıra; vücudumuz için hayati önem taşıyan farklı mineralleri de kaybetmiş oluruz. Tüm bu kayıpların telafi edilmesi için su tüketimimizi artırmak kaçınılmaz olur” şeklinde konuştu.

“Hergün 2,5 litre sıvı kaybediyoruz”

Dyt. Ertuğ, vücudun daha fazla suya ihtiyaç duyduğu zamanları şöyle özetledi; “Sıcak havalar, fiziksel aktivite, fazla proteinli ve tuzlu besinlerin tüketimi, terleme, idrara çıkma vücudun su ihtiyacının artmasına neden olan bazı durumlardır. Ayrıca vücut ısısını arttıran ateşli hastalıklarda solunum yolu, ishalde ise bağırsak yoluyla su kaybederiz. Gün boyunca kaybedilen toplam su miktarı 2,5 litreye ulaşırken pek çoğumuz bu durumun bilincinde olmadan vücudumuzu susuz bırakırız.”

Su içmek için susamayı beklemeyin!

Sıvı alımının çay, kahve ve meyve sularının yanı sıra; günde en 1,5-2 litre su içerek karşılanmasının önerildiğini ifade eden Dyt. Ertuğ; “Yaz aylarında, sıcak havalarda vücudun direncini kaybetmeden, sağlığını koruması için susuzluk duygusu hissedilmediğinde dahi su içilmesi gerektiği hatırlanmalıdır. Asitli soğuk içecekler, meyve suları ve diğer meşrubatlar sıvı alımına yardımcı olsa da, vücudun su tüketerek alacağı mineralleri karşılamak için yeterli olmayacaktır. Öte yandan, içilen suyun temiz olması, sağlığı bozmayan kaynaklardan alınması, öğün aralarında da içilmesine özen gösterilmesi,  dikkat edilmesi gereken bir diğer unsurdur.

16 Haziran 2011

CANLI DESTEK