Yılbaşı Sofranız Yasaklı Değil Sağlıklı Olsun

Yeni yıla sayılı günler kala birbirinden lezzetli yemekler, tatlılar ve atıştırmalıklardan oluşan sofralar için hazırlıklar yapılmaya başlandı. Ancak yeni yılı ağız tadı ile karşılamak için hazırlanan bu yiyecekler, çeşitli sağlık problemlerini de beraberinde getirebiliyor. Memorial Ankara Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü’nden Dyt. Emine Yüzbaşıoğlu, yılbaşında sağlıklı beslenme önerilerinde bulundu.

Yeni yıl menünüz zengin ama sağlıklı olabilir

Yılın son akşamında yağlı ve ağır gıdalardan çok fazla tüketilmesi; hazımsızlık, ishal, kan şekeri yükselmeleri gibi birçok sağlık problemine yol açabilmektedir. Bu nedenle sofrayı hazırlarken sağlıklı beslenme kuralları göz önünde bulundurulmalıdır. Yılbaşı menüsünü planlarken dikkat edilmesi gerekenler şu şekilde sıralanabilir:

  • Yemeğe az yağlı bir çorbayla başlanmalı, çorbadan sonra hafif mezelerle devam edilmeli son olarak ana yemek yenmelidir.
  • Ara sıcak olarak, çoğunlukla kızartılarak hazırlanmış börek çeşitlerinden veya minik köftelerden oluşan atıştırmalıklardan kaçınılmalıdır.
  • Mayonezli ve ağır soslarla hazırlanmış mezeler yerine yoğurtla hazırlanmış mezeler tercih edilmelidir.
  • Alkollü ve alkolsüz içecek tüketiminin su tüketimini engellememesine dikkat edilmelidir.
  • Eğer alkol alınacaksa tüketimi sınırlandırmalı, alkol oranı yüksek içecekler yerine daha düşük olanlar tercih edilmelidir.
  • İçeriklerinde yüksek oranda şeker bulunması sebebiyle alkolsüz içecek miktarı da sınırlandırılmalıdır.
  • Yılbaşında çoğunlukla ana yemek olarak tercih edilen hindi fırında pişirilmelidir. Yanında glisemik indeksi yüksek patates püresi veya pirinç pilavı yerine, glisemik indeksi düşük olan bulgur pilavı tercih edilmelidir.
  • Ayva tatlısı, kabak tatlısı, sütlaç, kazandibi ve dondurma gibi hafif tatlılar yılbaşı yemeğinden en az iki saat sonra tüketilmelidir.

2016 sizin için sağlıkla başlasın

Yılbaşı gecesi geç saatlere kadar yenen yemekler, yılbaşı sabahı şişkinlik ve yorgunlukla uyanmaya neden olabilmektedir. Bu sebeple yılın ilk gününü dengeli ve düzenli beslenerek geçirmek sağlık açısından önem taşır. Yılın ilk gününde dikkat edilmesi gerekenler:

  • Metabolizmanın çalışması için kahvaltı yapmak çok önemlidir. Bu nedenle yılın ilk sabahına hafif bir kahvaltıyla başlanmalıdır. Kahvaltıda ekmek çeşidi olarak posalı ekmekler, içecek olarak bitki çayları tercih edilmelidir. İştahsızlıkla uyanılmışsa yulaf ve süt karışımı hazırlanarak kahvaltı yapılmalıdır.
  • Gün içerisinde süt ve yoğurt tüketilmelidir.
  • Yemek saatleri akşam yemeği geç saate kalmayacak şekilde planlamalı ve en geç saat 19.00’da akşam yemeği bitirilmelidir.
  • Günde 2-2,5 litre su içilmelidir. Suyun içimini kolaylaştırmak ve yılbaşı gecesinde yenilenlere bağlı olarak oluşan ödemi atmak amacıyla; suya limon, salatalık, elma, demlenmiş yeşil çay ve zencefil eklenebilir.
  • Gün içerisinde içilen çay, kahve, asitli içecekler sınırlandırılmalıdır.
  • Karbonhidrat tüketimi sınırlandırılarak, proteine ağırlık verilmelidir.
  • En az bir saat yürüyüş yapılmalıdır.

1 Ocak günü için örnek menü

Sabah: 1 kibrit kutusu beyaz peynir, 1 adet yumurta, 2 ince dilim ekmek, şekersiz bitki çayı ve yeşillik

Öğlen:  1 porsiyon ızgara veya sote kırmızı et, salata, 1 kase kaymaksız yoğurt

İkindi ara öğün: 1 kase yoğurt, 2 yemek kaşığı yulaf, 1 yemek kaşığı kuru üzüm

Akşam: 1 porsiyon ızgara veya sote beyaz et, salata, 1 kase kaymaksız yoğurt veya 1 bardak kefir

Gece ara öğün: 1 porsiyon meyve

30 Aralık 2015

CANLI DESTEK