Yılbaşında Yemeğe 1 Bardak Su İçerek Başlayın

Birbirinden renkli yılbaşı sofraları ile yeni yılı karşılamaya hazırlanırken, dengeli ve ölçülü beslenmeyi unutmamak gerekiyor. “Nasıl olsa akşam çok yiyeceğim” düşüncesiyle tüm gün aç kalmak mideyi yoruyor ve çeşitli sağlık problemlerine davetiye çıkarıyor. Ancak birkaç pratik önlemle hem yılbaşı akşamını sağlıklı bir şekilde geçirmek hem de kilo dengesini korumak mümkün olabiliyor. Memorial Şişli Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü’nden Uz. Dyt. Merve Yüksek, yılbaşı günü dikkat edilmesi gereken beslenme kuralları hakkında bilgi verdi.

Günü düşük kalorili ancak doyurucu yiyeceklerle geçirebilirsiniz

Akşam çok yemek tüketileceği düşüncesiyle tüm gün aç kalmak sağlığı olumsuz yönde etkilemektedir. Uzun süreli açlıklar, normalin üzerinde yemek tüketilmesine ve vücudun yağ depolamasına sebep olabilir. Bu nedenle gerek akşama hazırlanmak gerekse metabolizmanın yavaşlamasını engellemek için şunlara dikkat edilmelidir:

  • Güne kahvaltıyla başlanmalıdır. Sebzeli ya da peynirli yağsız bir omlet ile tam tahıllı ekmek uzun süre tok tutacaktır.
  • Öğle yemeğinde çorba veya sebze yemekleri ile yoğurt gibi daha hafif ve düşük kalorili yemekler tüketmeye özen gösterilmelidir.
  • Gün içerisinde hafif ana ve ara öğünler tercih edilmelidir. Ara öğün olarak yağsız yoğurt, kefir, sütlü kahve veya taze bir mevsim meyvesi tercih edilebilir.
  • Yeterli sıvı alımına özen gösterilmeli, mutlaka 8–10 bardak su içilmelidir.

Yılbaşı gecesi için ipuçları

  • Sofraya çok aç oturulmamalıdır. Aşırı açlık halinde çok çeşitli mezeler ve yemekler karşısında normalde yenilmesi gereken miktarlar kolayca aşılabilir.
  • Sofraya oturur oturmaz 1 bardak su içilmelidir. Sağlıklı bir çorba ve mevsim yeşilliklerinden oluşan bir salata ile ana yemeğe hazırlanılabilir. Bu doygunluk hissi akşamın ilerleyen saatlerinde aşırıya kaçılmasını engeller.
  • Yılbaşı sofralarının vazgeçilmez ana yemeği hindidir. Hindi eti çok iyi bir seçim olmakla birlikte eğer yanında kestaneli pilav tüketilecekse; ekmek, makarna, börek, hamur işi yiyecekler ve patates püresi ya da kızartmasından uzak durulmalıdır.
  • Ana yemeğin yanında fırınlanmış ya da buharda sebzeler ile zeytinyağlı sebzeler tüketilebilir.
  • Sofrada meze ve yemek çeşitleri çok fazlaysa her birinden en fazla 1-2 kaşık tüketilmelidir. Kızartma, çok yağlı ve mayonezli mezelerden uzak durulmalı, yoğurtlu ve közlenmiş yağsız mezeler tercih edilmelidir.
  • Yeni yıl kanepeler, cips ve patlamış mısır gibi atıştırmalıkların bulunduğu bir sofrada karşılanacaksa öncesinde hafif bir ana öğün yapılmalıdır. Bu tip atıştırmalıkların küçük ama doyurucu olmayan ve kalorisi yüksek besinler olduğu unutulmamalıdır.
  • Et, tatlı, hamur işi, yağlı yiyecekler, kuruyemiş, cips ve alkolün fazla tüketilmesi hazımsızlık, şişkinlik gibi mide-bağırsak sorunlarına neden olur. Bu konuda aşırıya kaçılmamalıdır.

Küçük bir kase kuruyemiş yeterli

Yılbaşı sofralarının vazgeçilmezi kuruyemişlerdir. Bitene kadar yenilebilen ve küçük olduğu kadar enerji içeriği yüksek olan kuruyemişleri tüketirken dikkatli olunmalıdır. Bunun için ufak bir kase belirlenmeli ve içine beyaz leblebi, ceviz, fındık, fıstık, badem, kuru kayısı, kuru erik gibi çeşitlerden azar azar doldurulmalıdır. Belirlenen kase bittiğinde devam edilmemelidir. Daha fazla atıştırma ihtiyacı hissediliyorsa salatalık, havuç gibi taze sebzeler tüketilebilir. Alkol limiti de geceye başlarken belirlenmeli ve aşırıya kaçılmamalıdır.

Meyve ve meyve tatlılarını tercih edin

Yemek sonrasında kaymaksız ayva tatlısı, kabak tatlısı, dondurulmuş yoğurtlu meyve tatlıları veya sütlü tatlılar tercih edilebilir. Yemek sonrasında tatlı yerine taze meyvelerden oluşan bir meyve tabağı da güzel bir seçim olur.

Yeni seneye sağlıkla başlayın

Uyumadan önce bolca su içilmelidir. Bir sürahi su içerisine; bir başparmak kadar rendelenmiş taze zencefil, nane yaprakları, limon dilimleri, greyfurt dilimleri atılıp, beklemeye bırakılabilir. Yeni yılın ilk gününde tüketilebilir. Metabolizmanızı hızlandırmak için gün içinde 2 kupa yeşil çay içilebilir. Mide ve sindirim problemleri varsa rahatlatıcı olarak papatya ve rezene çayı içilebilir. Bol C vitamini ve antioksidan tüketimi yorgunluk, halsizlik gibi problemlerin etkisini azaltır. Bunun için nar, kivi, greyfurt, portakal mandalina gibi meyvelerden tüketilmelidir. Gece alınan fazla kalorilerin bir kısmını harcamak ve baş ağrısı gibi şikayetlerden kurtulabilmek için açık havada 1 saat tempolu yürüyüş yapılmalıdır.

30 Aralık 2015

CANLI DESTEK