Bayram Tatlıları Kan Şekerinizi Yükseltmesin

Bayram Tatlıları Kan Şekerinizi Yükseltmesin

Bayramlarda ağır, yağlı yemeklerin yanı sıra; şeker, çikolata, lokum ve şerbetli tatlılar da ön plana çıkıyor. Protein, vitamin ve mineral gibi hiçbir besin öğesi içermeyen şekerli, tatlı gıdalar tüketilmezse bile vücut buna ihtiyaç duymuyor. Miktar kısıtlaması yapılmadan tüketilen şeker ve şeker içeriği yoğun gıdalar, gereksiz kalori alımını artıracağından kilo alımı, ilerleyen süreçte obezite, tip2 diyabet ve kalp hastalıkları gibi birçok sağlık sorununa da davetiye çıkarıyor. Memorial Dicle Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü’nden Dyt. Kader Lala, Ramazan Bayramı’nda aşırı şeker ve tatlı tüketiminin zararları hakkında bilgi verdi.

Tatlı tercihi sütlülerden yana olsun

Ramazan bayramı boyunca şerbetli tatlı ve çikolata tüketimi artmaktadır. Bu besinlerin glisemik indeksleri ve kalorileri yüksek olduğundan beraberinde kan şekerini de hızla yükseltir. Ayrıca fazla miktarda çikolata ve tatlı tüketimi mide yanması, bağırsak sistem bozukluklarına sebep olarak pek çok sağlık problemine yol açar. Bu nedenle tatlı ve şeker tüketiminden sakınmak gerekir. Tatlı tercihleri ise mümkün olduğunca sütlü tatlılardan yana kullanılabilir. Sütlü tatlı olarak dondurma doğru bir tercih ve serinletici bir tatlı olacaktır. Geleneksel ikram edilen çikolata ve şekerlemeler yerine fıstık, ceviz, badem, fındık, kuru kayısı, kuru meyve gibi daha sağlıklı besinler tercih edilebilir.

Asitli içecekler yerine taze sıkılmış meyve suyu

Bayramda tüketilen tatlılar kadar içekler de oldukça önemlidir. Bu süreçte tercihler şeker içeriği yüksek, asitli ve gazlı içecekler yerine ev yapımı limonata ve meyve suları, sade maden suyu gibi içeceklerden yana kullanılabilir. Bu sayede asitli ve gazlı içeceklerle alınacak gereksiz şeker alımının da önüne geçmiş olunur. Çay veya kahveler şekersiz tüketilmeli ancak şekersiz tüketilemiyorsa günlük tüketim miktarına kısıtlama getirilmelidir. Bu sayede de gereksiz şeker alımının önüne geçilmiş olunur.

Diyabet hastaları diyetlerine bayramda da devam etmeli

Diyabet, kalp-damar hastalıkları, yüksek tansiyon gibi kronik hastalığı olanlar uyguladıkları diyete bayram süresince de uymaya özen göstermelidir. Özellikle diyabet hastaları tatlı tüketmekten kaçınmalıdır. Bayramda sağlıklı yiyecekleri seçip, kendilerine önerilen diyet programına mutlaka uymaları gerekir. Kolesterolü artıracak yiyeceklerden kaçınıp, Kan basıncını kontrol altında tutmaları önerilir. İnsülin kullanan hastalar tedavilerini aksatmamalı ve şeker hastalığı için kullandıkları ilaçlarını düzenli almalıdır. Bayram süresince düzenli egzersizler de ihmal edilmemelidir. Bayramda şeker hastalarında kan şeker değerlerinin genelde yüksek olduğu görülmektedir. Bu durumun göz, böbrek, kalp gibi organlara zarar verdiği unutulmamalıdır.

Bayramda çocukların şeker ve çikolata tüketimi sınırlandırılmalı

Özellikle bayram ziyaretleri sırasında tüketilen şeker, çikolata ve gazlı içecekler, çocukların beslenme düzenini ve sağlığını olumsuz etkilemektedir. Bayram ziyaretleri sırasında sürekli çikolata tüketimi, çocuklarda huzursuzluk, sinirlilik ve bağımlılığa neden olarak obezite riskini artırır. Toplumun ısrarcı ikram tutumu, çocuklara karşı aileleri de zor durumda bırakmakta ve çocukları aşırı yeme eğilimine sürüklemektedir. Şeker ve çikolatanın çocuklar için tamamen yasaklanması doğru bir davranış değildir. Bu nedenle iki ya da üç küçük parça çikolata ve yine az sayıda şeker ile çocukların günlük ihtiyaçları sınırlandırılmalıdır.

 

Güncellenme Tarihi: 30 Mayıs 2019Yayınlanma Tarihi: 30 Mayıs 2019

Benzer Sağlık Rehberleri