Gebelikte Yapılan Egzersizler Rahat Bir Doğum Sağlıyor

Gebelikte Yapılan Egzersizler Rahat Bir Doğum Sağlıyor

Hamilelik sürecinde hareketsizlik, aşırı kilo alımından depresyona kadar birçok olumsuzluğu beraberinde getirebiliyor. Bu 9 aylık maratonda hareketsiz yaşamdan kaçınılması kadar her anne adayının kendine özel bir egzersiz planı uygulaması da rahat bir doğum şansı veriyor. Memorial Ataşehir Hastanesi Kadın Hastalıkları ve Doğum Bölümü’nden Op. Dr. Bilgi Gökcan doğumu kolaylaştıran gebelik egzersizleri hakkında bilgi verdi.

Olumsuz etkisi yok, faydası var


Egzersizlerin hamilelik üzerinde olumlu, olumsuz etkilerine dair çalışmalar yıllardır devam etmektedir. Son 30 yıldaki çalışmaların sonuçları genel olarak egzersizin olumlu etkileri olduğunu göstermektedir. ACOG 1994 ve 2002 çalışmaları da bu görüşü desteklemektedir. 2014 yılında yapılan son çalışmalarda da egzersizin yeni doğan bebeğin dünyaya geldiği ilk andaki sağlık sonuçlarına hiçbir olumsuz etkisi olmadığı göstermekte; tam tersi diyabetik ve aşırı kilo sebebiyle erken doğum, ölü doğum, yüksek tansiyon sebebiyle gebelik zehirlenmesi oranlarını azalttığını göstermektedir.

Hamilelik problemleri azalıyor


Gebelik sırasında düzenli egzersizin en büyük faydası, gebelikteki pek çok kas-iskelet sistemine ait olumsuzlukları azaltması ve gebeliğe normal adaptasyonu güçlendirmesidir. Egzersizler; anne adayının güzel bir vücut imajı ile kendini formda ve iyi hissetmesini sağlayacaktır. Yine egzersiz sırasında beyinden salgılanan endorfin hormonu ile anne adayları kendini mutlu hisseder. Kramp, uyuşukluk, kasılma, ağrı gibi genel hamilelik sorunlarının azalmasına neden olur. Gebelik esnasında ve doğum sonrası depresyon sıklığında azalma, artmış zindelik hali gibi birçok faydası bulunmaktadır.

Doğumlar daha kısa ve sorunsuz geçiyor


Doktor kontrolünde yapılan egzersizler; kısıtlı kilo alımına ve az yağ birikimine neden olur. Doğumların daha kısa sürmesine ve daha az sorun yaşanmasını sağlar. Doğum sonrası daha kısa sürede iyileşme gözlemlenir. Hamilelik sürecinde en önemli problemlerden biri büyüyen gebelik hacminin akciğerlere baskı yapması ve sonrasında yaşanılan solunum sıkıntısıdır. Düzenli yapılan egzersizlerle solunum kapasitesi de artmaktadır.

Bebeğin sağlığına etki eder


Çalışmalar egzersizlerin; anne karnındaki bebeğin “fetal distress” denilen ve acil sezaryen sebebi olan ölümcül riskinin azalttığını göstermektedir. Hayatın ilk beş yılında devam eden yağ dokusu miktarında azalma ve obeziteye meyilli çocuk oranlarının düşmesine de katkı sağlamaktadır. Yeni doğan bebeğin daha sağlıklı olmasına ve normal-yüksek zeka gelişimine de etki eder.

Kötü doğum öykülerini önleyebilir


Erken doğum, gelişme geriliği gibi kötü doğum öyküsü olan anne adayları için de faydalıdır. Diyetle birlikte uygulandığında bebeğin gelişiminde olumlu katkıları olacaktır. Gebelik şekerini azaltma ve düzenleme yönünde çalışmalar olumlu sonuçlar verirken gebeliğin yarattığı yüksek tansiyon üzerine etkileri üzerine de çalışmalar devam etmektedir.

Gebelik pilatesi kasları güçlendiriyor


Gebeliğin ilk 12 haftasında, her gün en az yarım saat yürüyüşler yapılmalıdır. Anne adayının bu yürüyüşlerini, deniz kenarı ve bol oksijenli ormanlık alanlarda yapması hem psikolojik açıdan rahatlamasını hem de doğumunu kolaylaştırmasını sağlayacaktır. 12. haftadan sonra yüzme, pilates ve yoga da bu egzersizlere eklenebilir. Özellikle gebe pilatesi, kasların elastikiyeti ve bağların gevşeyerek doğumu kolaylaştırması açısından son yıllarda tercih sebebi olmaktadır.

Güncellenme Tarihi: 22 Mayıs 2017Yayınlanma Tarihi: 19 Mayıs 2017

Benzer Sağlık Rehberleri

CANLI DESTEK