Sıcak Havada da Sağlık İçin C Vitaminini İhmal Etmeyin

Sıcak Havada da Sağlık İçin C Vitaminini İhmal Etmeyin

Bağışıklık sisteminin güçlendirilmesinde etkili antioksidanlardan C vitamininin adı genellikle kış meyveleri olan portakal, greyfurt, mandalina, limon gibi turunçgillerle anılıyor. Ancak birçok hastalığın tedavisinde ve hastalıklardan korunmada çok önemli bir yere sahip olan C vitaminine vücut yaz ve sonbahar döneminde de ihtiyaç duyuyor. C vitamininin hangi yaz meyve ve sebzelerinde bolca bulunduğu ise pek bilinmiyor. Memorial Bahçelievler Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü’nden Dyt. Aslıhan Altuntaş, tam bir C vitamini deposu olan yaz meyve ve sebzeleri hakkında bilgi verdi.

Diş eti kanamalarınız varsa dikkat!

Kış mevsiminde adını sıkça duyduğumuz C vitaminini yazın da unutmamak gerekir. C vitamini günlük belli bir miktarda alınması gereken, antioksidan etkisi en yüksek olan vitaminlerden biridir. Yetersizliği bazı hastalıkların tetiklenmesinde de etkili olmaktadır. Özellikle ciddi eksikliklerde skorbit adı verilen dişi eti kanamalarıyla kendini gösteren ciddi bir hastalık meydana gelmektedir. C vitamini alınmaya başladıktan itibaren bu hastalık düzelmektedir.

Maydanoz ve biber C vitamini deposu

Kırmızı acı biber, kırmızı tatlı biber, yeşil tatlı biber, yeşil sivri biber ve maydanoz en çok C vitamini içeren yaz sebzeleridir. Bunun yanında domates, çilek ve karpuz C vitamini yönünden kendinden çok söz ettirir ancak maydanoz ve biber çeşitlerindeki kadar değildir. Dolayısıyla çilek, domates, taze fasulye, kavun, şeftali gibi sebze ve meyveler elbette mevsiminde olduğu için tüketilmelidir ancak özellikle C vitamini almak isteniyorsa en iyi kaynakların maydanoz ve bibergiller olduğu unutulmamalıdır.

Diyabetten inmeye, tansiyondan hepatite kadar pek çok hastalıkta etkili

C vitamini yüksek antioksidan olan bir vitamindir. Yani bağışıklığı ciddi anlamda güçlendirmektedir. Hem vücut hücrelerini toparlar, hem vücut bağışıklık hücrelerinin artmasına yardımcı olur, hem de farklı birçok metabolizma ile vücudun direncinin artmasına destek sağlar. Vücuttaki toksinlerin yani üretilen zehirli maddelerin atılmasında da yardımcı olmaktadır. Çok yüksek antioksidan olan E vitamininin de etkinliğini artırmaktadır. Dolayısıyla E vitaminiyle birleşerek çok güçlü bir bağışıklık koruyucu olmaktadır. Tansiyon problemlerinde ve diyabet hastalıklarının tedavisinde destek olarak kullanılmaktadır. Özellikle son yıllarda diyabetteki etkisi üzerinde çok durulmaktadır. İnsülin, C vitamininin hücre içerisine girmesini sağlar, bu nedenle insülin direncinde c vitamini ihtiyacı artmaktadır. Bu nedenle diyabet ve insülin tedavilerinde C vitamini önemli bir yere sahiptir. Astım, ateroskleroz, kanser, candida enfeksiyonları, crohn hastalığı, hipertansiyon, enfeksiyonlar, osteoartrit, egzama, hepatit, mide ülseri ve deri ülserleri, katarakt gibi birçok hastalıkta C vitamini eksikliği görülebilmektedir. C vitamini tüketmenin bu hastalıkların riskini azalttığı bilinmektedir. Kalp krizindeki ölüm ve inme oranlarının azalmasına da yardımcı olmaktadır.

Ruhsal problemlerden korunmak için C vitaminini ihmal etmeyin

Yara ve yanıkların tedavisine destek olmaktadır. Demir eksikliğinin tedavisinde kullanılmaktadır. Bunların yanında duygusal ve fiziksel stres altındayken C vitamini değerleri düşer. Bu gibi durumlarda C vitaminini artırmak gerekir. Özellikle şehir yaşamında kimyasallara çok fazla maruz kalınmaktadır. Bunun getirdiği fizyolojik ve duygusal stres kaynaklarından uzaklaşılmasında C vitamini yardımcı olmaktadır. Bahar aylarında özellikle alerjiler artar. Vücuttaki histamini azalttığı bilinen C vitaminini belli miktarda düzenli olarak almak alerjilerin hafiflemesine de yardımcı olmaktadır.

Sağlık problemlerinde besinler yeterli gelmeyebilir

Astım, diyabet gibi sağlık problemleriniz varsa besinlerden alım yeterli olmayabilir dolayısıyla genel rutin kontrollerinizi yaptırdıktan sonra C vitamini eksikliği halinde uzmana danışarak gerekli takviye alınmalıdır. Hem hastalıklardan korunmak, hem hastalıkların tedavisi hem de vücut bağışıklığını korumak açısından C vitamini oldukça önemlidir.

Güncellenme Tarihi: 11 Eylül 2019Yayınlanma Tarihi: 11 Eylül 2019

Benzer Sağlık Rehberleri