Çocuğunuza Okulda Sağlıklı Beslenme Alışkanlığını Şimdiden Kazandırın

Memorial Şişli Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü Uzmanları, okul öncesi ve okul çağındaki çocuklarda sağlıklı beslenme için anne babalara önerilerde bulundu.

Çocukluk çağı, yaşamın en renkli dönemlerinden birisidir. Bu süreçte çocuk ailesini ve çevresini daha yakından incelemeye başlar. Bu nedenle çocukluk döneminin büyük bir kısmı araştırma, inceleme ve taklitle geçer. Beslenme alışkanlıkları bu dönemde kazanılmaktadır. Çocuk sofraya oturmayı, kendi başına yemek yemeyi anne ve babasını taklit ederek öğrenir. Çocukluk dönemi sağlıklı beslenme alışkanlıklarının kazandırılması açısından önemlidir.

En önemli sorun olan iştahsızlıkla baş etmek için…

Çocuğunuz kısa bir süre sonra okula gönderecek olan anne babaların en önemli endişelerinden biri de iştahsızlık problemi yaşayan çocuklaradır. İştahsızlığın birçok sebebi olsa da en yaygın sebebi psikolojik temellidir. Anne veya babanın yaptığı yemek yeme baskısı, sofrada kavga, inatlaşma, diğer çocuklarla kıyaslama gibi hatalar çocuklarda iştahsızlığa neden olabilir.

İştahsız çocukla inatlaşılmamalı, okuldaki beslenme düzeni hakkında çocuğa bilgi verilmeli ve çocuğun beslenme düzeni orada da takip edilmelidir.

Çocuğunuzun fazla kilo almamasına özen gösterin

Gün geçtikçe artan bir sorun haline gelen obezite de karşılaşılan diğer bir sorundur. Okul öncesi çocukların bile bu sorunla baş etmeye çalışıyor olması, ailelere ne kadar büyük bir sorumluluk düştüğünün çok açık bir göstergesidir. Okul öncesi veya okul çağı çocuklarına, doğru beslenme tarzının benimsetilmesiyle ileride obezite başta olmak üzere birçok hastalığın önlenmesi mümkündür.  Ailelerin öncelikle doğru davranışları kendileri uygulayarak çocuklarına örnek olması ve kendi doğrularını henüz oluşturmakta olan bu çocuklara yol göstermesi gerekmektedir.

Normal bir büyüme gelişme sağlıklı beslenme ile mümkün

Okul öncesi ve okul çağı çocuk beslenmesinde amaç; çocuğun yaşına uygun, temel besin öğesi gereksinmelerini sağlayarak, doğru ve kalıcı beslenme alışkanlıkları kazandırmak, hedeflenen ağırlığa yavaş yavaş ulaşmak, normal büyüme ve gelişmeyi aksatmamaktır. Bu nedenle düşük enerjili diyetlerin uygulanması sakıncalıdır. Çocuklarda alışkanlık haline getirilmesi gereken en önemli durumlardan biri yeterli miktarda sebze ve meyve tüketimidir, kabuklu yenilebilenler kabuklu tüketilmeli, meyve suyu yerine meyve tercih edilmelidir.

Azar azar sık sık beslenmek önemlidir. Okulda öğlen yemeğinin verilmediği durumlarda en az 1 ana, 2 ara öğünde tüketilmesi gereken toplam besin miktarı arttığından çocuk bunları evden taşımak istememektedir. Bu nedenle öğün sayısı, çocuğun yaşamına uygun olarak düzenlenmelidir. Okulda öğlen yemeği verildiği durumlarda ise çocuk alışkanlık kazanıncaya kadar okulun yemek listesi göz önünde bulundurularak oluşturulan öğünler çocuk tarafından daha kolay kabul edilmektedir.

Çocuğunuzu fast food ve hazır gıdalardan uzak tutun

Fast food gıdalar, alışkanlık yapması, kolay ulaşılabiliyor olması, lezzeti ve ucuzluğu nedeniyle besin değeri düşük, yüksek enerjili, fazla yağlı ve tuzlu içeren yiyecekler olduğu bilinmesine rağmen tercih edilmeye devam etmektedir. Ancak ailelerin bilinçli davranarak bunların yerine evde hazırlanan çiğ sebze, salata, yoğurt, sütlü tatlı gibi besinleri çocuklarına sunmaları doğru bir davranıştır. Fast food restoranlara arada bir gidilecekse; sağlıklı menü seçimlerine (örneğin; hamburger beraberinde ayran, salata veya meyve suyu iyi bir seçimdir ) Ayrıca, dışarıda yüksek yağlı yiyecek tüketilmiş ise, evde az yağlı yiyeceklerin tercihi yararlı olacaktır.

Kilo sorunu varsa çocuğunuzu eleştirmeden önleminizi alın

Yiyecek alışverişi, menü planlama, yemek hazırlama ve pişirme konularında çocuklardan yardım istenmesi hem teşvik edici hem de öğretici bir yoldur. Eğer çocuğun kilo sorunu varsa onu eleştirmeden, yaşam tarzını değiştirmesine yardımcı olunmalıdır.

Sağlıklı bir yaşam tarzı için çocukların düzenli egzersiz ve doğru besinleri tüketme konusunda bilinçlendirilmesi gereklidir. Bu yönlendirmeler eğlenceli şekillerde, çizgi filmler, şekiller ve oyuncaklar yoluyla sağlanabilir. Çocuğunuzla birlikte fiziksel aktivitelerde bulunmak doğru örnek oluşturmak adına yararlıdır. Veya bir spor kursuna yazılmasını sağlamak, okul takımında yer alması için cesaretlendirmek, mümkünse okula servisle değil yürüyerek gitmesini nedenleriyle birlikte açıklamak yararlı olabilir. Gençler için aktivite kendini enerjik hissetme, güven, iyi bir görünüm, okul başarısı, yaşam boyu doğru bir alışkanlık kazanma, kronik hastalık risklerini azaltmak için önemlidir. Ancak bu yaş grubunda aktiviteyi azaltan en önemli nedenler; sınavlar, hazırlık kursları, TV, bilgisayar oyunlarına fazla ayrılan zamandır. Bu nedenle doğrudan yasaklarla değil, bu hataların yerine seçebileceği kadar cazip fikirlerle karşısına çıkmak, istenen sonucu verecektir.

17 Ağustos 2015

CANLI DESTEK