Formunuzu Ve Sağlığınızı Koruyan Bayram İkramları

Ramazan ayında öğün sayısının azalmasına rağmen, aşırı besin tüketmek, tatlı ve tahıl ağırlıklı beslenen Türk toplumunun yüzde 25’ inde kilo artışına neden olmaktadır. Bayramda daha fazla kilo almamak için özellikle ikramlara dikkat etmek gerekmektedir. Memorial Şişli Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü Uzmanları, “Ramazan Bayramı’nda sağlıklı beslenme” hakkında bilgi verdi.

Tatlılar ve hamur işleri mide şikayetlerini artırıyor

Gelenekselleşmiş olan bayram ziyaretleri nedeniyle; hızla ve fazla miktarda, yağ oranı ile kalori içeriği yüksek gıdalar tüketilmesi sonucunda kişilerde birçok sağlık problemi oluşabilmektedir. Fazla miktarda ve yağlı besinler ile çok miktarda tatlı tüketimi sonucunda da kişilerde gaz, hazımsızlık, mide bulantısı, tansiyon yükselmesi gibi sağlık pek çok problemi görülebilmektedir.

Güne hafif bir bayram kahvaltısı ile başlayın

Kahvaltıda peynir, zeytin, domates, salatalık, reçel, kepek ekmek, buğday gevreği, süt, meyve gibi hafif besinler yenerek güne başlanmalıdır. Birden, fazla miktarda değil, gün içerisinde az miktarlarda öğünlere dağıtılarak yemek yenmelidir. Öğün düzeni 3 ana öğün, 3 ara öğün olacak şekilde ayarlanmalıdır. Sabah kahvaltısı ve öğle arasında meyve (taze-kuru), süt, yoğurt gibi besinler tüketilebilir. Öğle ve akşam yemekleri de küçük porsiyonlarda, yağ miktarları düşük, kan şekerini hızla yükseltmeyecek besinlerden oluşmalı, öğünler tüm besin gruplarını kapsamalıdır. Çorba, ızgara et veya etli sebze yemeği, salata, kepek ekmek, ayran gibi bir öğün küçük porsiyonlarda tutulduğunda yeterli ve dengeli bir öğün düzenlememize yardımcı olacaktır. Akşamüzeri tekrar bir ara öğün alınmalıdır. Kepekli yağsız tost, kepekli bisküvi ve peynir, süt, meyve gibi seçeneklerden birisi seçilebilir. Akşam yemeğinden sonra yatmadan 2 saat önce de yine hafif bir ara öğün alınmalıdır.

Her bayram ziyaretinde 1 bardak su için

Ramazan süresince kişilerde sıvı alımı düşmektedir. Bu yüzden mutlaka bayram süresince ve sonrasında ayran, komposto gibi sıvı içeriği yüksek gıdalar ile su içilerek günlük sıvı ihtiyacı olan 2-2.5 lt’ye ulaşılmalıdır. Bayram boyunca ziyaretler sırasında çay, kahve, asitli içeceklerin tüketim miktarı artmaktadır. Fazla miktarda alındığında kafein içerikli içecekler uykusuzluk, kalpte ritim bozukluğu ve huzursuzluğa neden olabilmektedir. Bu yüzden çay kahve yerine; yeşil çay, rezene, adaçayı, ıhlamur, ayran, komposto gibi içeceklerin tüketimi tercih edilmelidir.

 

Tatlı ikramlarında ölçü çok önemli

Bayramda şeker tüketiminde aşırıya kaçmamak için, ikram edilen şekerleri ve çikolataları geri çevirmek gerekir. Sütlü veya meyveli tatlılar hem sağlıklıdır, hem de daha az kalorilidir. Tatlılar hamurdan yapılmışsa 1 dilimden fazla tüketilmemelidir. Bayram süresince kan şekerinin dengeli seyretmesi için ana öğünler atlamadan kaliteli ve yeterli beslenmeye devam edilmelidir.

Çerez tüketimine dikkat edin

Fındık, fıstık ve bademde günde toplam 10-15’i, cevizde ise 3–5 adedi geçmemeye özen gösterilmelidir. Zengin omega-3, posa, magnezyum ve E vitamini içerikleri ile son derece sağlıklı olan yağlı kuruyemişler geleneksel bayram ikramlarından biridir. Her besin gibi kuruyemişlerde tüketim miktarına dikkat edilmelidir. Çünkü kuruyemişlerin kalori içerikleri çok yüksektir.

Bayramda da yürüyüş yapın

Fiziksel hareketsizlik her dönemde olduğu gibi bayram sürecinde de kaçınılması gereken durumlardan biridir. Besinlerle alınan enerjinin arttığı bu dönemde hareketsizlik, vücutta yağlanma ile sonuçlanır. Alınan fazla kalorileri yakmak için bayram süresince de günlük yarım saat orta tempolu yürüyüşlere devam edilmelidir.

05 Ağustos 2013

CANLI DESTEK