Migren Ağrılarını Doğru Beslenerek Azaltabilirsiniz

Migren, son yıllarda yaşam kalitesini düşüren, hatta depresyona neden olabilen yaygın bir sağlık sorunu olarak karşımıza çıkıyor. Özellikle mevsim geçişlerinde birçok hasta için dayanılmaz hale gelen migren ağrıları yanlış beslenme ile tetiklenirken, sağlıklı bir diyet programı uygulamak migrenle etkin mücadele sağlayabiliyor. Memorial Dicle Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü’nden Dyt. Ceylan Özateş, migren tedavisinde beslenmenin önemi ve migren ağrılarını hafifletici öneriler hakkında bilgi verdi. 

Atak öncesi belirtilere dikkat!

Migren, çoğunlukla ataklar halinde ortaya çıkar ve bunlar 4 saatten 72 saate kadar sürebilir. Önceden yalnızca bir baş ağrısı tipi olarak görülen migren, artık tek başına bir nörolojik hastalık olarak kabul edilmektedir. Migren ağrısı genellikle orta şiddette ya da şiddetlidir ve kişinin normal aktivitelerini engelleyebilir. Baş ağrısı zonklayıcı ya da nabızla birlikte atan şekilde hissedilebilir ve başın tek bir yanında yerleşebilir. Bulantı, kusma, ışığa veya sese karşı hassasiyet baş ağrısına eşlik edebilir. Atakların sıklığı, süresi ve şiddeti kişiye göre değişebilir. Kadınların %18’i, erkeklerin ise %6’sı migrenden etkilenmektedir. Migren atakları başlamadan önce kişide bazı fizyolojik değişiklikler oluşabilir. Yorgunluk, görsel rahatsızlık, acıkma, susama bunlardan bazılarıdır. 

Sigara kullanımı migreni tetikliyor

Migren atağı başladığında kişi dayanılmaz bir ağrı hisseder ve karanlık bir ortamda uyumak, dinlenmek ister. Karanlık ve sessiz bir odada uyumak migren ağrılarını hafifletir hatta tamamen ortadan kaldırabilir. Ancak bazı hastalarda bu uygulamalar yanıt vermeyebilir. Ataklar günlerce sürebilir. Sigara kullanımı, aşırı stres, yorgunluk, uzun süre bilgisayar ve televizyon karşısında bulunmak migren hastaları için atakları tetikleyici nedenlerdir.

Migren hastaları beslenmesine dikkat etmeli

Migrende, atakları tetiklediği düşünülen besinlerden kaçınılması, dengeli ve sağlıklı beslenme, düzenli uyku ve aşırı yorgunluktan kaçınma ile öğün atlamama gibi önlemlerin atakları azaltıcı etkisi bulunmaktadır. Yalnızca beslenmeye dikkat etmek bile ağrılarda %30’luk bir azalma sağlayabilir. Migren ataklarının sayısını ve şiddetini tetiklediği bilinen besinlerden uzak durmak, hastanın yaşam kalitesini yükseltmektedir. Ancak bu besinler her hasta için aynı etkiyi yapmayabilir. Bu nedenle hastanın vücudunu iyi tanıması ve ağrılarını artıran besinleri belirleyerek ona göre önlem alması gerekir.   

Migren hastaları bu besinlerden uzak durmalı 

  • Peynir ( sert, yıllanmış, tütsülenmiş ve bekletilmiş tuzlu olanlar)
  • Alkollü içecekler
  • Sakatatlar (karaciğer, beyin, böbrek, işkembe, sucuk, salam, sosis, pastırma gibi şarküteri ürünler)
  • Deniz ürünleri (kalamar, karides, midye)
  • Konserve besinler
  • Turunçgiller (portakal, mandalina, greyfurt, limon)
  • Yağlı ve baharatlı yiyecekler
  • Kafeinli içecekler (çay, kahve, asitli içecekler)
  • İncir, kuru üzüm, avokado, muz, kırmızı erik, çikolata, maya.
  • Ekşi krema
  • Fıstık ezmesi
  • Kuru meyve içeren ekmekler
  • Bazı baklagiller (kuru fasulye, mercimek ve soya ürünleri)

Atakları azaltan besinler

  • Sebze çorbası
  • Sebze püresi
  • Kereviz
  • Haşlanmış yumurta
  • Armut, elma, kivi
  • Papatya çayı, melisa çayı

Migreni kontrol altına almak için…

  • Yoğun ışık, yüksek sesten uzak durup, loş ışık ve hafif müzik dinleyin.
  • Açlık kan şekerinin düşüş gösterdiği durumlarda baş ağrısı artar. Bu nedenle özellikle öğün atlamamaya özen gösterin.
  • Günde 2-2,5 litre sıvı almayı unutmayın.
  • Günde 30 dakikalık yürüyüş yapın.
  • Günde 7-8 saat uyuyun.
  • Kafein, baş ağrılarında iki türlü etki gösterir. Aşırı tüketimi ağrıyı tetikler. Sınırlandırılması ise ağrıyı azaltıcı etki sağlar. Günlük kafein tüketimini azaltın.
  • Ağrının başlayacağını hissettiğiniz anda ısırgan otu, ıhlamur, melisa çayını tercih edin.

26 Ekim 2016

CANLI DESTEK