Çocuğunuzun Beslenme Çantası

Memorial Şişli Hastanesi Beslenme ve Diyet uzmanları “Okula giden çocuğunuzun beslenme çantasının önemi” hakkında bilgi verdi.

Zihin ve beden gelişiminin şekillendiği çocukluk çağında beslenmeye çok önem verilmelidir. Özellikle ”yetersiz ve dengesiz beslenen öğrencilerin dikkat sürelerinin kısaldığı, algılamalarının azaldığı, öğrenmede güçlük ve davranış bozuklukları çektikleri, okulda devamsızlık sürelerinin uzadığı ve okul başarılarının düşük olduğu” bilinmektedir. Şişmanlık, zayıflık, demir eksikliği anemisi, raşitizm, iyot yetersizliği, diş çürükleri gibi yetersiz ve dengesiz beslenmeye bağlı sağlık problemlerin gelişmesine engel olabilmek için, çocuk, aile, öğretmen, okul, medya işbirliği yaparak, evde ve okul kantinlerinde doğru uygulamalar yapılmalı, reklamlar denetlenerek doğru besinler özendirilmeli, toplum bilgilendirilmelidir.

Gün boyu fiziksel ve zihinsel performansın en üst düzeyde tutulabilmesi için öğün atlanmamalıdır. Günlük tüketilecek besinler 3 ana, 2 ara öğünde alınmalıdır. Çocuklar özellikle kahvaltı yapmadığında, dikkat dağınıklığı, yorgunluk, baş ağrısı ve zihinsel performansta azalma görülebilir. Yeterli ve dengeli beslenmede temel kural tüm öğünlerde tüm besin gruplarından bulunmasıdır. Özellikle kalsiyum ve protein kaynağı olduğu için peynir çeşitleri, içecek olarak süt veya taze sıkılmış meyve suyu, meyve suyu tüketilmediyse mevsime uygun domates, salatalık, biber vb. sebzeler veya taze dilimlenmiş meyveler, karbonhidrat ve enerji kaynağı olarak tam tahıllı ekmek çeşitlerinin (çavdarlı, yulaflı, çok tahıllı, tam buğday vb.) yer aldığı bir menü uygun olacaktır. Ayrıca beyin gelişimi açısından faydalı omega–3 yağ asitleri içeren ceviz, az miktarda bal, pekmez, fındık ezmesi gibi alternatifler ve yumurta da çocukların kahvaltılarında yer almalıdır. Okulda verilen kahvaltılar çoğu zaman yeterli ve dengeli olmamaktadır. Bu nedenle mutlaka çocuklara evde sağlıklı kahvaltı yapma alışkanlığı kazandırılmalıdır. Ara öğün olarak çocuklara okulda verilen, simit, poğaça, hazır kek, börek, açma benzeri alternatifler ve hazır meyve suları yüksek karbonhidrat, yağ ve kalori içermelerine rağmen, yeterli protein kaynağı değildirler. Bu nedenle çocuklara okul kantinlerinde bulabilecekleri veya beslenme çantalarında götürebilecekleri sağlıklı alternatifler önerilmelidir.

Bunlar:

  • Mevsime uygun taze sebze ve meyveler,
  • Kuru meyveler ve fındık, ceviz badem gibi kuruyemişler,
  • Evde az yağlı ve tam buğday unundan hazırlanmış poğaça, aynı şekilde hazırlanıp meyve ile tatlandırılmış az şekerli kek veya kurabiye,
  • Gazlı ve diğer hazır içecekler yerine ayran, süt veya taze sıkılmış meyve suyu tüketilmeli,
  • Su tüketimi mutlaka desteklenmelidir.

Okul menüsünde;

  • Çocukların sağlıklı beslenmesi için dört besin grubunda bulunan çeşitli besinlerden yeterli miktarlarda ve dengeli bir şekilde tüketmeleri gerekmektedir. Süt grubunda yer alan süt, yoğurt, ayran, et grubunda yer alan peynir, et, tavuk, balık, yumurta, kuru baklagiller, tahıl grubuna giren ekmek, bulgur, makarna, pirinç ile sebze ve meyve grubundaki besinlerin her öğünde yeterli miktarlarda tüketilmeleri gereklidir.
  • Çocuklar genelde, sebze, salata yerine pilav, makarna, börek yenilebilmektedir. Bu noktada aile ve öğretmenlere düşen görev sebzenin faydalarını anlayabilecekleri şekilde aktarmak, kendileri de tüketerek örnek olmaktır.

Tam tahıllı ekmekle hazırlanmış peynir, yumurta, haşlanmış veya ızgara tavuk, buğulama veya ızgara balık ve domates, biber, marul gibi sebzeler içeren sandviç ve ayran tüketilmesi de uygundur.

  • Çocukların özellikle kemik ve diş gelişimi için günde 2-3 su bardağı kadar süt, yoğurt (1 bardak ayran, yarım bardak yoğurt değerindedir.),  1-2 kibrit kutusu kadar beyaz peynir tüketmeleri önemlidir.
  • Bağışıklık sistemlerinin kuvvetli,  göz, cilt ve sindirim sistemlerinin sağlıklı olması için her gün en az 5 porsiyon sebze veya meyve tüketmeleri önerilmektedir…
  • Kilo yönetimi ve sağlıklı yaşam için çocuklar arkadaşlarıyla oyun oynama, egzersiz yapma, el yıkama, diş fırçalama alışkanlıkları da mutlaka kazandırılmalıdır.

06 Eylül 2010

CANLI DESTEK