Yükleniyor

Yaban Mersininin Faydaları Nelerdir? Ne İşe Yarar?

Yaban Mersininin Faydaları Nelerdir? Ne İşe Yarar?

Yaban mersini, fundagiller familyasına ait  mavi veya mor meyveleri olan Vaccinium bitkisinden elde edilen, küçük, yuvarlak, tatlı ama asitli tada sahip bir meyvedir. Antioksidan deposu olarak da bilinen yaban mersini demir, fosfor, kalsiyum, magnezyum, manganez ve çinko gibi birçok vitamin ve mineral içeren sağlıklı bir besindir.

İçindekiler

Yaban Mersini Ne İşe Yarar?

Yaban mersini, E, C vitaminleri, potasyum, çinko, folik asit ve demirin yanı sıra bitkisel pigmentler (polifenoller) içerir. Polifenoller, hücreleri yenileyen, iltihapla savaşan ve bağışıklık sistemini güçlendiren fitokimyasallardır. Yaban mersini doğal olarak daha az şeker içerir. Yapılan çalışmalar yaban mersininin bağışıklığı güçlendirdiğini, hafızaya iyi geldiğini, kalp hastalığı riskini azalttığını, kemik yapısını koruduğunu, kan basıncının düşürmeye ve diyabetin yönetilmesine yardım etmesi gibi yararları olduğunu ortaya koymuştur.

Yaban mersini, zengin bir antioksidan kapasitesine sahiptir. Antioksidanlar, yaşlanma, güneşe maruz kalma, çevresel toksinler ve stres ile doğal olarak oluşan oksidatif hücre hasarına karşı koruma sağlayan bileşiklerdir. Yaban mersininin “mavi” renginden sorumlu olan antosiyaninler, vücudun serbest radikalleri durdurmasına ve etkisiz hale getirmesine yardımcı olur, cildin yaşlanma sürecini yavaşlatabilir. Glisemik indeksi düşük olduğu için kan şekeri seviyesini aniden yükseltmez, lif yoğunluğu sayesinde uzun süre tok tutma özelliğine sahiptir.

Yaban Mersininin Faydaları Nelerdir?

İçerisinde bulunan antosiyaninler gibi flavonoidlerin yanı sıra yüksek C ve E vitamini içeriğiyle yaban mersini, bakteri ve virüslerin yayılmasını önler, bağışıklık sisteminin zayıflamasını engeller. Anti-inflamatuar özelliklere sahiptir, öksürük ve soğuk algınlığı semptomlarını azaltır.

Yüksek antioksidan kaynağı olan yaban mersini faydaları şunlardır:

  • Yaban mersini serbest radikallerin atılmasına yardımcı olur
  • Nörodejeneratif hastalıklara karşı korur
  • Kolesterol seviyesini kontrol etmeye yardım eder
  • Kalp hastalıkları riskini azaltır
  • Yaban mersini bağışıklık sistemini güçlendirir.
  • Hafızayı iyileştirir, bilişsel hastalık riskini düşürür
  • Sindirime yardımcı olur ve bağırsak sağlığı üzerinde olumlu bir etkiye sahiptir
  • Göz sağlığını destekler
  • Yaban mersini kan şekerini seviyesini dengelemeye yardım eder
  • Yaban mersini iyi bir vitamin, mineral ve lif kaynağıdır.

Yaban Mersini Vücut için Ne Yapar?

Yaban mersini, vitamin, mineral ve antioksidan kaynağıdır. Kalp sağlığını destekleyen K vitamini açısından zengindir . Kemik sağlığı ve kanın pıhtılaşmasında etkilidir. En iyi doğal antioksidan kaynaklarından biridir. Sahip olduğu antosiyaninler vücutta, özellikle beyinde, sağlıklı bir stres toleransı yaratır, anti-inflamatuarı etki gösterir.

Yaban Mersini Nasıl Tüketilmelidir?

Yaban mersini çok yönlü bir meyvedir ve taze, kuru ya da dondurulmuş olarak yenebilir. Yaban mersini meyve olarak tek başına tüketilebileceği gibi yoğurt, yulaf ezmesi, krep, waffle kek, turta, reçel dondurma ve smoothielere eklenebilir. Taze veya kuru yaban mersini salatalara da eklenebilir. Meyve çayı olarak da tüketilebilir.

Yaban Mersini ile İlgili Sık Sorulan Sorular

Yaban mersini kaç kaloridir?

Yaban mersininin 100 gramı sadece 42 kilokaloridir.

Yaban mersini nerede yetişir?

Fundagiller familyasına ait yaban mersininin ana vatanı Kuzey Amerika’dır. Türkiye'de ise en çok Giresun, Sürmene, Rize, Erzurum, Trabzon ve Uludağ'da yetişmektedir. Doğada kendliğinden yetişen yaban mersininin vitamin ve mineral içerikleri daha yüksek olmaktadır.

Yaban mersini ne kadar tüketilmeli?

Yaban mersini ne kadar sağlıklı olursa olsun, çok fazla tüketilmemelidir. Günde 75–100 gr yaban mersini tavsiye edilir. Taze yaban mersini fazla tüketilirse müshil etkisi olabilir. Yaban mersininin salisilik asit içerdiği de belirtilmelidir. Bu madde aspirinde de bulunur ve kan sulandırıcı etkisi vardır.

Hamileler yaban mersini tüketebilir mi?      

Yaban mersini C vitamini, antioksidanlar, lif, potasyum ve folat bakımından zengin bir içeriğe sahiptir. Hamileler günlük tüketilmesi gereken miktarı geçmemek şartıyla yaban mersini tüketebilir..

Memorial Tıbbi Yayın Kurulu tarafından hazırlanmıştır.

Güncelleme Tarihi : 2 Nisan 2024

Yayınlanma Tarihi: 15 Mart 2024

Bu Konuda Uzman Doktorlar

İletişim Formu

Detaylı bilgi için iletişime geçin.

* Bu alan gereklidir.
Sosyal Medya Hesaplarımız
Canlı Destek Kolay Randevu Al