Yükleniyor

Ayvanın Faydaları Nelerdir?

Ayvanın Faydaları Nelerdir?

Gülgiller ailesine ait olan ayva, lif, antioksidan ve C vitamini açısında zengin bir meyvedir.  Bağışıklık sistemini desteklemekte önemli rol oynayan ayvanın tüketim şekilleri de farklılık gösterir. Bakır, potasyum ve demirin yanında mikro besin maddeleri de içeren ayva, bakteriyel büyümenin azalması, kalp sağlığının iyileşmesi, yaraların daha hızlı iyileşmesi ve kabızlık gibi sağlık sorunlarına iyi gelir.

İçindekiler

Ayvanın Besin Değeri Nedir?

Sert sarı bir yapıya sahip olan ayva, içerisindeki birçok vitamin ve mineral sayesinde insan sağlığına fayda sağlar. Bunun yanında düşük bir kaloriye sahip olan ayva, besleyici yapısıyla bilinir. Ayvanın içerisindeki besin değeri şöyle sıralanır. 90-100 gram bir ayvanın besin değerleri:

  • Kalori: 52
  • Yağ: 0 gram
  • Protein: 0.3 gram
  • Karbonhidrat: 14 gram
  • Lif: 1.75 gram
  • C Vitamini: Günlük Değerin (DV) %15'i
  • Tiamin (B1 vitamini): DV'nin %1,5'i
  • B6 Vitamini: DV'nin %2'si
  • Bakır: DV'nin %13'ü
  • Demir: DV'nin %3,6'sı
  • Potasyum: DV'nin %4'ü
  • Magnezyum: DV'nin %2'si

Ayvanın Faydaları Nelerdir?

Antioksidanlar açısından zengin olan ayva meyvesi, bakterilerle savaşma, kalp sağlığını destekleme, kabızlığı ve reflü şikayetlerini giderme ve yaraların iyileşmesinde etkilidir.

Ayvanın faydaları şunlardır:

  • Ayva antioksidan içeriğiyle inflamasyona karşı vücudu korur
  • Sindirim sorunlarını gidermeye yardımcıdır
  • Bağışıklık sistemini güçlendirir
  • Kolesterolü dengeleyerek kalp sağlığını korur
  • Hamilelik kaynaklı mide bulantısını kontrol etmeye yardım edebilir
  • Saç folikülü sağlığını artırır
  • Cilt hücrelerinde neden olan hasarı giderek, cildi gençleştirir
  • Mide ülseri tedavisine destek olur
  • Yaraların iyileşmesini destekler

Vücudu hastalıklara karşı korur

Ayva, hücreleri serbest radikal hasarından korurken metabolik stresi ve iltihabı azaltabilecek zengin bir antioksidan kaynağı sunar. Bazı araştırmalar, quercetin ve kaempferol gibi flavonoller de dahil olmak üzere ayvalardaki bazı antioksidanların iltihabı azalttığını ve kalp hastalığı gibi kronik hastalıklara karşı koruma sağladığını öne sürmektedir.

Sindirim sorunlarına iyi gelir

Kilonuzu düşük tutmanın ve sisteminizin en iyi şekilde çalışmasını sağlayan hızlı bir metabolizmayı garanti etmenin en iyi yollarından biri sindirimi iyileştirmektir. Ayva, çoğu meyve gibi diyet lifi bakımından yüksektir ve önemli miktarda lif, gastrointestinal sistemin (mide-bağırsak sistemi) daha verimli ve düzenli çalıştığı anlamına gelir.

Bağışıklık sistemini destekler

Antibakteriyel özelliklere de sahip olan ayva zararlı bakterilerin çoğalmasını önlemeye yardım eder. Bağışıklığı güçlendirmek için gerekli olan C vitamini günlük ihtiyacın bir bölümünü karşılar. Lif açısından da yararlı olan ayva, bu özelliği ile bağırsak mikroplarına karşı vücudu koruyabilir.

Hamilelik bulantılarını kontrol etmeye yardım eder

Ayvadan hazırlanan şerbet veya şurup hamileliğin yarattığı bulantı ve kusma semptomlarını azaltmaya yardım eder.

Cildin sağlıklı ve genç kalmasIını destekler

Ayvada bulunan yüksek düzeydeki antioksidanlar ve vitaminler cildinizin sağlıklı ve genç kalması için çok faydalıdır. Antioksidanlar, serbest radikallerin cilt hücrelerinde neden olduğu hasarı ortadan kaldırarak kırışıklıkların görünümünü azaltır, lekeleri giderir ve cildinizi UV radyasyonunun etkilerine karşı korumaya yardımcı olur.

Mide ülseri tedavisine destekçidir

Ayva suyunun H.pylori olarak bilinen ve mide ülserine de neden olan bakterinin büyümesini engellediğini gösteren araştırmalar bulunmaktadır.

C vitamini içeriği sayesinde cilt sağlığını iyileştirir

Ayva, alerjik reaksiyonları kontrol etme yeteneği nedeniyle uzun zamandır övülmüştür. Cilde merhem veya jel olarak uygulandığında atopik dermatit ve benzeri cilt rahatsızlıklarına fayda sağlayabilir. Yüksek C vitamini seviyeleri ayrıca iltihabı kontrol etmeye ve cildinizin sağlığını ve görünümünü iyileştirmeye yardımcı olur.

Saç folikülü sağlığını artırır

Ayvanın zengin mineral içeriği demir, bakır ve çinko içerir. Bu üç mineral, diğer çeşitli eser elementlerle birlikte kırmızı kan hücrelerinin üretimi için gereklidir. Kırmızı kan hücresi üretimi yüksek olduğunda, vücutta daha fazla oksijen taşındığı için vücuttaki dolaşım artar. Bu, deriye ve kafa derisine kan akışının artmasını sağlar, bu da saç folikülü sağlığını artırır ve büyümeyi uyarır.

Asit reflü semptomlarını azaltabilir

Ayva şerbeti asit reflünün neden olduğu semptomlarını azaltabilir.

Yaraların iyileşmesini destekler

Güçlü iyileştirici yapısı sayesinde yeni dokuların büyümesini uyarır ve yaraların iyileşmesine katkı sağlar.

Besin değeri yüksektir

Ayvanın kalorisi düşüktür, lif ve bazı temel vitamin ve minerallere sahiptir. Vücuda C vitamini, B vitamini, demir, potasyum ve magnezyum sağlar.

Ayva Hangi Hastalıkları İyi Gelir?

Meyvenin etli kısmında kateşin epikateşin denilen ayvaya buruk tadını veren tanenler bulunur. Bu bileşenler kolonda yer alan toksinleri ve kimyasalları bağlayarak ve mukozayı korur. Böylelikle bağırsak hastalıklarına karşı koruyucu rol oynar. Ayva ishal, mide ağrıları ve bulantılarında da olumlu etkilere sahiptir. Ayva suyunun gastrik ülserlerde yardımcı olduğu ve gastrointestinal sistemi rahatlattığı da bilinmektedir. Ayva kötü kolesterol olarak bilinen LDL kolesterolünü ve damar tıkanıklığı gibi koroner kalp hastalıklarına karşı da korur. Ayvanın iyi geldiği sağlık sorunları şöyle sıralanabilir:

  • Sindirim bozuklukları
  • Mide ve bağırsak şişmesi
  • İshal
  • Öksürük
  • Eklemlerin şişmesi ve ağrıması
  • Cilt yaralanmaları
  • Göz rahatsızlığı

Ayva Nasıl Tüketilmelidir?

Daha popüler meyvelerin aksine, ayvalar nadiren çiğ olarak yenir. Olgunlaştığında bile, çiğ ayvalar çok sert bir ete ve ekşi, büzücü bir tada sahiptir. Bu nedenle, çoğu ayva sever, meyvenin en iyi pişmiş yendiği konusunda hemfikirdir.

Pişmiş ayvayı tek başına yiyebilir ya da yulaf ezmesi ve yoğurt ile beraber bir kase hazırlayarak tüketebilirsiniz.

Evde Ayva Çayı Nasıl Yapılır?

  • Kaynamış suyun içerisine ayva yaprakları veya ayva kabuğu atılır.
  • Bu ayva yaprakları ile birlikte su yaklaşık 10 dakika daha kaynatılır.
  • İçerisine çubuk tarçın eklenebilir.
  • Biraz demlendikten sonra süzülerek servis edilir.

Ayva Hakkında Sık Sorulan Sorular

Ayva diyetlerde kullanılabilir mi?

Özellikle kış mevsiminde sıklıkla karşılaşılan ve en çok tercih edilen meyve olan ayva, bağışıklık güçlendirme, sindirim sistemini destekleme ve düşük kaloriye sahip olma özellikleri ile beraber diyetlerde kullanılabilmektedir.

Ayva günde ne kadar tüketilmelidir?

Kış mevsiminde orta boy bir ayva, 1 porsiyon meyveye eşit olur. Günde 1 orta boy ayva tüketilebilir. Kişinin meyve ihtiyacına göre de değişmektedir.

Ayva yüksek tansiyona iyi gelir mi?

Ayva yüksek oranda potasyum içermesinden dolayı tansiyonu(kan basıncını) düşürmede etkilidir.

Ayva pişirilerek tüketilebilir mi?

Ayva pişirilerek tüketilmesinde hiçbir mahsur yoktur.

Memorial Tıbbi Yayın Kurulu tarafından hazırlanmıştır.

Güncelleme Tarihi : 12 Mart 2024

Yayınlanma Tarihi: 9 Kasım 2023

Bu Konuda Uzman Doktorlar

İletişim Formu

Detaylı bilgi için iletişime geçin.

* Bu alan gereklidir.
Sosyal Medya Hesaplarımız
Canlı Destek Kolay Randevu Al