Yükleniyor

Kış Meyveleri ve Sebzeleri Nelerdir?

Kış Meyveleri ve Sebzeleri Nelerdir?

Kış meyveleri, soğuk aylarda sağlığımızı korumak için birebirdir. Bu mevsimde bolca bulunan portakal, mandalina ve elma gibi meyveler, yüksek C vitamini içeriğiyle bağışıklık sistemimizi güçlendirir. Nar ve ayva gibi diğer kış meyveleri de antioksidanlar açısından zengindir, böylece vücudumuzun hastalıklara karşı direncini artırır. Kış meyvelerinin yüksek lif içeriği sindirim sistemimiz için de faydalıdır. Bu mevsimde tüketilen meyveler, hem lezzetleriyle hem de besin değerleriyle kış aylarının vazgeçilmezleri arasında yer alır.

İçindekiler

Kış Meyveleri Nelerdir?

Kış aylarında soğuk havalarda birlikte daha çok enerjiye ihtiyaç duyarız. İnsan bedeni sıcaklık üretmek için daha çok çaba sarf eder. Kış aylarında insanın bedenini bağışıklığını güçlendirmesi gerekir. Meyveler içerisindeki vitamin ve mineraller ile insan vücudunun bağışıklığını güçlendirir.

Kışın tüketilen meyveler şöyle sıralanabilir:

Portakal

Portakal, bağışıklık güçlendirmek için önemli bir meyvedir. Portakalın içinde C vitamini, B vitamini, magnezyum, kalsiyum, demir, çinko, potasyum gibi zengin içerikler bulundurur. Portakalın vücuda birçok faydası vardır. Portakal içindeki C vitamini ile hücre hasarını engeller. İnsanı mikroorganizmalara karşı da korur.

Elma

Kış aylarının vazgeçilmezlerinden birisi elmadır. Kırmızı ve yeşil olmak üzere iki çeşidi bulunur. Elmalar asıl olarak karbonhidratlar ve sudan oluşur. Elmanın içerisinde C, A, K, B6 ve E vitaminlerinden vardır. Elmanın lifli bir yapısı bulunduğu için bağırsak tembelliğine iyi gelir. Elma kanı temizler ve sindirim sistemine iyi gelir.

Mandalina

Turunçgiller ailesinden olan mandalina, tam bir vitamin ve minerallerle doludur. Mandalinanın içerisinde A vitamini, C vitamini, B vitamini, kalsiyum, lif, potasyum, demir, fosfor gibi sağlık deposu vardır. Mandalina kalp krizi riskini azaltır, kansere karşı korur, kemik gelişimine iyi gelen gibi birçok hastalığa iyi gelir.

Greyfurt

Yüksek C vitamini içeriğiyle greyfurt kış aylarında değerli bir meyvedir. Greyfurt içerisinde lif, potasyum, C vitamini bulundurur. Greyfurt kalp sağlığına iyi gelir. Sağlıklı beslenmek için en iyi seçeneklerden birisidir.

Ayva

Ayva, vitamin ve mineral bakımından oldukça etkili meyveler arasında bulunur. Ayvada A, B, C vitaminleri bulunur. Potasyum bakımından zengin bir meyvedir. Ayva eklem ağrılarına iyi gelir. İnsan vücudunu virüslere karşı korumaktadır. Kalp damar sağlığı korur, bağırsak hastalıklarını önlediği bilinir.

Muz

Muz içerisinde birçok önemli besin maddesi yer alır. Muzun içindeki v; A, C, E, B6, B12 vitaminleri, demir, yüksek lif, sodyum, çinko, fosfor, potasyum, magnezyum oldukça zengin mineraller vardır. Muz, kan şekerini düzenler, lifli yapısı ile sindirim sistemini düzenler, mide rahatsızlıklarına iyi gelir.

Nar

Nar içinde insan vücudunun ihtiyacı olan potasyum, demir ve kalsiyum gibi mineraller bulundurur. Kan kırmızı rengi ile dikkat çeker. C, A ve E vitaminleri bulunan nar görme sağlığına iyi gelir.

Armut

Armut, düşük kalori değerine sahiptir. İçinde potasyum, folat, lif niasin, A, C ve K vitamin ve mineralleri vardır. Armut lif bakımından zengin olduğu için bağırsak sağlığına iyi gelir ve hazmı kolaylaştırdığı bilinir.

Kestane

Kestaneli vitaminler, C, E ve B (B1, B2, B3, B6 ve B9) bulunur. Bunun yanında fosfor, kükürt, magnezyum ve kalsiyum gibi mineralleri de vardır. Kestane kolesterolü düşürmeye yardımcı olur. Kemikleri korur ve kan basıncını düzenlemeye yardım eder.

Kivi

Kivi C vitamini açısından oldukça zengindir. K vitamini, folat, potasyum ve lif içeren kivi göz sağlığına iyi gelir. Kivi C vitamini olarak ilk akla gelen meyvelerdendir. İçerisinde bakır ve çinko da bulunur.

Limon

Limon C vitamini dolu bir meyvedir. Bağışıklık sistemini korur, cilt sağlığına iyi gelir. Limon, demir, kalsiyum, magnezyum ve lifle doludur. Kış aylarında bağışıklığı güçlendirmeye yardımcı olan meyvedir.

Kış Sebzeleri Nelerdir?

Her sebzeyi mevsiminde tüketmek sağlık açısından birçok fayda sağlar. İçerisindeki besin değerleri sayesinde kişinin bağışıklık sisteminin güçlenmesine katkı sağlar.

Kışın tüketilen sebzeler ise şöyle sıralanabilir:

Ispanak

Ispanak özellikle kemik ve eklem sağlığını korumada yardımcı olur. Ispanak içerisinde, A, C, E ve B vitaminleri bulunur ve magnezyum, fosfor gibi mineraller bulundurur. İçindeki yüksek oran lif bulundurduğu için sindirim sistemini düzenler.

Karnabahar

Karnabahar C vitamini, K vitamini, folik asit, mangan, kalsiyum, magnezyum, potasyum gibi birçok mineraller ve vitaminler bulundurur. Bağırsak sağlığına iyi gelir.

Pırasa

Pırasa, vücudu temizler, görme, büyüme gibi faydaları vardır. Vücudu hastalıklara karşı korur. Pırasanın içeriğinde A vitamini, C, K ve B6 vitaminleri vardır. Pırasa kış aylarında tüketilmesi gereken bir sebzedir.

Turp

Turp besin değeri yüksek bir sebzedir. E, A,C,B6 ve K vitaminleri olan turp, antioksidan, lif, çinko, potasyum, bakır, kalsiyum, demir bakımından da zengin bir sebzedir. Turp yüksek tansiyon riskini düşürür. Aynı zamanda kan akışının düzenlenmesini destekler.

Brokoli

Brokoli içinde bulundurduğu fosfor, çinko ve magnezyum gibi mineraller vardır. Brokoli, K vitamini ve kalsiyum bulundurur. Bunlara ek olarak B5, D ve B12 vitaminleri de içerisinde vardır. Brokoli özellikle bağırsak sağlığına iyi gelir.

Lahana

Lahana C vitamini açısından yüksek bir besindir. A vitamini, demir ve B2 gibi içeriklerde vardır. Lahana insanı görme kaybına karşı korur ve kansere karşı korur. Ödemin atılmasına yardımcı olur. Lahana aynı zamanda güçlü bir antioksidandır.

Kereviz

Kereviz kolesterolü düşürerek beyin ve sinir sistemini korur. İçlerindeki yüksek lif ile kabızlığa iyi gelir. Kerevizin insan vücuduna birçok faydası bulunur. Kerevizde B6 vitamini ile birlikte; A, C, E ve K yer alır. Folik asit, potasyum, riboflavin, kalsiyum ve fosfor gibi mineraller içerir.

Havuç

Havucun içeriğinde, A ,B3, B6, C ve K vitaminleri ile folik asit vardır. Havuç kemik sağlığına iyi geldiği gibi göz sağlığına da iyi gelir. Aynı zamanda saçların uzamasını da sağlar.

Kış Meyvelerinin ve Sebzelerinin Faydaları Nelerdir?

Özellikle mevsiminde tüketilen kış sebzelerinin vücuda oldukça fazla yararı bulunur. Bunlar şu şekilde listelenebilir:

  • Başta C vitamini olmak üzere; folat ile potasyum ve magnezyum vücuda faydalıdır.
  • Bağırsak sağlığını destekler
  • Dışarıdan gelecek virüs kaynaklı tehlikeleri aza indirir
  • Soğuk havalarda sağlığı güçlendirmeye yardımcı olur

Kış Sebzelerinin Besin Değerleri Nelerdir?

Kış sebzeleri besin değeri olarak çok yükseklerdir. Kış sebzelerinde özellikle lif, potasyum, kalsiyum, magnezyum, demir, A vitamini, C vitamini, B vitamini, folik asit gibi besin değerleri bulunur.

Kış Meyveleri ve Sebzeleri Nasıl Tüketmeliyiz?

Kış sebzeleri ve meyveleri taze bir şekilde az pişmiş veya çiğ tüketilmesi daha sağlıklı olur. Her sebzenin farklı şekilde pişme durumu vardır. Örneğin brokoli ve lahana gibi sebzeler uzun pişirilmemesi tavsiye edilir. Meyveler ise tok karın yerine aç karna tüketilmesi daha iyi olur.

Kış Meyveleri ve Sebzeleri Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

Yüksek C vitaminli kış meyveleri nelerdir?

Yüksek C vitaminli meyveler kivi, maydanoz, roka, kuşburnu, limon, portakal ve mandalina gibidir. Bunlar C vitamini olarak zengin içeriğe sahiptir.

Muz kış meyvesi mi?

Muz, kış meyvesi olarak bilinir. Muz genel olarak sonbahara mevsiminde ekilir ve 3,5-4 ay içerisinde hasat edilir. Muz kış aylarında yetişir.

Kış meyvelerini mevsimi dışında tüketmek zararlı mıdır?

Kış meyvelerini mevsimi dışında tüketmek besin değerini düşürür. Mevsiminde dışında meyve tüketmek aynı zamanda lezzeti de düşürür. Her meyve kendi mevsiminde tüketilmesi tavsiye edilir.

Memorial Tıbbi Yayın Kurulu tarafından hazırlanmıştır.

Güncelleme Tarihi : 16 Nisan 2024

Yayınlanma Tarihi: 27 Aralık 2023

Bu Konuda Uzman Doktorlar

İletişim Formu

Detaylı bilgi için iletişime geçin.

* Bu alan gereklidir.
Sosyal Medya Hesaplarımız
Canlı Destek Kolay Randevu Al